z dreva, kameňa a bronzu pochádzajú takmer z dvadsiatich afrických krajín a tvoria najväčšiu súkromnú zbierku kmeňového umenia čierneho kontinentu na Slovensku.
Ivan Melicherčík ju budoval dve desaťročia. Afriku navštívil niekoľkokrát, ale väčšinu artefaktov si priniesol z USA, Rakúska, Švédska, Česka a iných európskych krajín. Medzi najpozoruhodnejšie exponáty výstavy patrí séria dvojmetrových tanečných masiek z Burkiny Fasso, masívne sochy zvieracích motívov z Pobrežia Slonoviny, kolekcia relikviárnych sošiek z Mali či fetišové drevorezby z Konga.
"Africká kmeňová mytológia a mágia sa postupne vytráca, tradičný výtvarný prejav deformujú a urážajú manufaktúry suvenírov a napodobenín, tvar ktorých sa už niekedy výrazne vzďaľuje od pôvodných predlôh a estetických noriem. Komercia devastuje oblasť tradícií, dávnych kánonov a najmä kmeňového umenia, nad ktorým sa už vznáša súmrak," povedal zberateľ Ivan Melicherčík. Podľa neho je zberateľstvo afrického umenia na Slovensku ešte v plienkach, chýba špecializovaná galéria a výtvarní teoretici sa tomuto umeniu skôr vyhýbajú.
Výstava Mýty a rituály potrvá v Pezinku až do 16. októbra. (tasr)