"Každý, kto pracuje s umením, to robí preto, aby sa zaň mohol skryť," myslí si režisérka Yvonne Vavrová. Dielo Pera Enquista charakterizuje aj slovami "vyzliekanie škrupúľ a ochranných sfarbení". Jeho Obrázkari majú dnes slovenskú premiéru v nitrianskom Divadle Andreja Bagara.
"S týmto titulom som sa prvýkrát stretla vďaka dramaturgičke Janke Liptákovej. Hráva sa na svetových javiskách, dúfam, že rovnako zaujímavú inscenáciu ponúkneme aj my," nádejá sa Vavrová.
Život spisovateľky Selmy Lagerlöfovej približujú divákom v konfrontácii s režisérom, kameramanom a herečkou. Tvorivý štvorlístok pracuje s konkrétnou ukážkou filmu, ktorá odhaľuje tajomstvá hry spolu s tajomstvami životného osudu autorky. "Svoje bolesti a trápenia zabalila do filmu Kočiš smrti. Nám sa podarilo ukážky z filmu zohnať zo švédskeho filmového archívu, takže diváci sa môžu tešiť na štyri premietacie plochy."
Lagerlöfová sa bojí odhaliť navonok. Leitmotívom hry je komplikovaný vzťah k alkoholikom. Bol ním jej otec, ale pred svetom túto skutočnosť skrývala. Obrat nastal práve vo filme Kočiš smrti. Selma narušila integritu vlastnej osobnosti. "Je to veľmi citovo napísaná hra o obetiach. Prezentuje napríklad myšlienku spoluzávislosti. Človek žijúci s alkoholikom má tendencie myslieť si, že je to jeho vina. Rovnako ako o rodinnom násilí ani o alkoholickej spoluvine sa nehovorí. Veľmi to poznamenalo spisovateľkinu tvorbu," tvrdí režisérka.
Podľa nej je v divadelnej hre aj skryté riešenie neľahkého problému. "Zbavenie sa pocitu hanby by mohlo viesť k úspešnému cieľu. Riešenie ponúkame aj preto, že Obrázkari nie sú divadlom o dvoch stoličkách a štyroch hercoch."