Ponorková druhá svetová vojna na vlastnej koži

Maximálne reálne hry (resp. simulácie) nemajú spravidla na ružiach ustlaté. Technicky vyšperkovaná, ale na inteligenciu nenáročná akčná hra sa predáva mnohokrát lepšie ako seriózne tituly určené úzkej skupine fanúšikov. Tí prahnú po možnosti skúsiť ...

Maximálne reálne hry (resp. simulácie) nemajú spravidla na ružiach ustlaté. Technicky vyšperkovaná, ale na inteligenciu nenáročná akčná hra sa predáva mnohokrát lepšie ako seriózne tituly určené úzkej skupine fanúšikov. Tí prahnú po možnosti skúsiť si na vlastnej koži to, čo nemajú možnosť vyskúšať v reáli alebo by na to potrebovali stroj času.

O ponorkovej druhej svetovej vojne už ale nemusia sledovať len dokumentárne filmy. Po dlhých rokoch od poslednej obstojnej hry s touto tématikou je tu titul Silent Hunter 3. Ten dáva prakticky každému možnosť okúsiť chlebík posádok ponoriek nemeckého vojnového námorníctva - Kriegsmarine. Sami si môžete prežiť ich príbeh, v ktorom sa zmenili z lovcov na korisť vo svojich zraniteľných podmorských "plechovkách".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Popis hry začneme netradične vizuálnou stránkou. Tá často pokryvkáva, obzvlášť v žánri ultra-realistických simulácií. Autori Silent Hunter 3 však veľmi dobre vedeli, že masy bez dobrej grafiky neoslovia. Veľmi dobre si uvedomili, že kľúčovým je dokonalé zobrazenie mora, dennej doby a počasia. Naozaj už samotné šíre more je vďaka moderným efektom takmer dokonalé. Nehovoriac o vysokých vlnách v búrke, ktoré vám vyrazia dych. Západy či východy slnka, odrazy plavidiel na hladine, gejzíry po výbuchoch či jednoduché spenenie mora na prove, to všetko je verné realite, a preto také

pôsobivé. Aj samotné vysunutie periskopu sprevádza efekt odtekajúcej vody z optiky, ktorý je zakaždým skvelý. Výborné sú aj samotné modely plavidiel, vlnenie svetla pod hladinou či obyčajné návaly bublín z potápajúcej sa lode.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším šokom oproti zabehnutým "štandardom" je nádherne spracovaný, plne 3D interiér aj s posádkou.

Či už pôjde o lepšie obslúženie hydrofónu (ak je posádka ešte neskúsená) alebo lodného dela. Celkovo však grafika plní ten najhlavnejší účel. Nikdy vás neopustí ten pocit, že ste SKUTOČNE TAM. V stiesnenom priestranstve ponorky, kde praskajú trubky a blikajú žiarovky pri útoku hlbinných bômb alebo so svojou posádkou na pozorovacích stanovištiach bičovaný nápormi vetra a dažďa.

Samozrejme, nájdu sa aj drobné chybičky. Rozlíšenie dosť náročnej grafiky je pevne uzamknuté na 1024x768 čo nepoteší najmä majiteľov mnohých LCD monitorov. Niektoré textúry nie sú práve najdetailnejšie a lodiam chýba jasnejšie vizuálne spracovanie poškodenia. Pod morom zasa márne budete hľadať akýkoľvek náznak života. To sú však iba nepodstatné detaily, ktoré prebije už vyplávanie z prístavu sprevádzané kapelou, mávajúcimi dievčatami a poletujúcimi čajkami.

SkryťVypnúť reklamu

Ruka v ruke s kvalitou obrazu ide aj zvuk. Každá lodná skrutka má svoj charakteristický zvuk, každá potápajúca sa loď hrá svoju "hudbu" škrípajúceho kovu a podmorských výbuchov. Svet pod hladinou vás znova a znova bude šokovať šírením každého šepnutia a nie je nič krajšie ako odhaliť loď radarom, pretnúť jej teoretický kurz a potom s vypnutými motormi hľadať v šumení mora jej hluk. Dabing môžete zvoliť v poctivej nemčine alebo pre niekoho prístupnejšej angličtine. Oba majú niečo do seba. Anglický je trocha presvedčivejší v intonácií a nemecký zasa, pochopiteľne, autentickejší. Aj hudba si zaslúži pochvalu, hoci nie za kvantitu. Tú ale môžete ľahko doplniť vlastnými MP3 skladbami, ktoré sa (podobne ako v reáli) budú púšťať z lodného gramafónu.

SkryťVypnúť reklamu

Bez dobrej hrateľnosti by však ani najlepšia audio-vizuálna stránka nepomohla. Aj tu sa autori riadne vytiahli. Na rozcvičenie je tu celkom vydarená námorná akadémia, v ktorej sa naučí ovládať ponorku a jej zbrane snáď každý. K tomu dopomáha aj nadštandardne prítulné ovládanie. Ďalej je tu hŕstka autentických rýchlych misií, v ktorých sa môžete rýchlo pustiť do boja napríklad pri ochrane Bismarku. Tým najdôležitejším komponentom je však kariéra ponorkového kapitána. Vyberiete si rok vojny, v ktorom chcete začať, flotilu a typ ponorky, ktorým vtedy disponovala. Skontrolujete stav posádky a zásoby torpéd a hor sa na veliteľstvom pridelenú úlohu. Tá je stručná - zväčša hliadkovanie v niektorom sektore Atlantiku resp. v celom operačnom priestore nem. ponoriek v druhej sv. vojne. Ešte pred plavbou zvolíte nastavenia realizmu. Od (ne)obmedzenej zásoby paliva, cez reálnu výdrž ponorky až po ručné/automatické zameriavanie torpéd. Až do tohto momentu sú všetky misie rovnaké, ale potom sa všetko zmení. Čo sa stane na mori je vždy náhodne generované resp. reflektuje dobovú realitu, ročné obdobie alebo lokalitu. To znamená, že každá fáza vojny môže znamenať iné politické rozvrhnutie sveta (a útok na neutrálnu loď alebo spojenca je penalizovaný), iné letecké pokrytie oceánu, alebo inú stratégiu boja Spojencov. Zo začiatku vojny budete prakticky neohrozenými pánmi mora a so vzrastajúcou mocou Spojencov to pôjde dolu vodou (niekedy doslova). Neopatrné vynorenie pri eskortovanom konvoji alebo náhly útok letectva môže veľmi rýchlo ukončiť existenciu ponorky. K dispozícii je aj mapa obvyklých obchodných trás, a tak viete, kde je dobré "loviť" po splnení hlavnej úlohy.

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme len v prípade, že vám zostanú torpéda. Tých je vždy nedostatok, pretože trafiť a naviac aj skutočne ponoriť loď môže byť veľmi zložité. V prvom rade musíte zostať utajení lebo inak lode veľmi efektívne uhýbajú útokom. Potom je tu možnosť automatického nastavenia smeru torpéda od posádky, ktoré je však často nutné ručne poopraviť. Pri plne manuálnom režime vás čaká ručné meranie rýchlosti cieľa, vzdialenosti a uhlu voči vám príp. výber druhu torpéda a jeho rýchlosti. Ani to však nezaručuje úspešný zásah. Najmä v prvých rokoch vojny sú torpéda značne nespoľahlivé, navyše pri niektorých uhloch dotyku sa neaktivuje rozbuška. Neskoršie magnetizmom navádzané torpéda sa dajú ľahko oklamať a v severných moriach ich negatívne ovplyvňuje aj zemský magnetizmus. Niekedy je lepšie risknúť vynorenie a použiť palubné delo. Takto by sme mohli pokračovať ešte veľmi dlho. Mnohé veci za vás urobí posádka prostredníctvom príkazov hlavných dôstojníkov. Ale aj tu záleží na tom akú skúsenú máte posádku a či nie je príliš unavená. To sa ovplyvňujete jej presúvaním zo služby na odpočinok a naspäť. V prístave si potom za zarobenú prestíž (potopené lodné tony) "nakúpite" lepšie vybavenie ponorky, skúsenejších námorníkov či celý nový model podmorského plavidla.

SkryťVypnúť reklamu

Vaše ciele majú svoje slabé miesta a ponárajú sa vždy podľa poškodenia, ktoré im spôsobíte. Niekedy iba pomaly a neochotne klesajú pod hladinu, ale nie je nad pocit trafiť citlivé miesto krížnika či nechať pod ním vybuchnúť viacero torpéd naraz. Ale ani vy nie ste nepriestrelní a často sa budete v tichosti modliť aby vás hliadky neodhalili a dovolili vám dočerpať dochádzajúci kyslík či opraviť najvážnejšie poškodenie. Vtedy bude morálka vašej posádky na bode mrazu a začne vám dochádzať aký to musel byť v skutočnosti horor slúžiť na ponorke.

Komu sa ani takéto nastavenia realizmu nepáčia, môže buď očakávať zmeny v oficiálnych opravných balíčkoch alebo sa poohliadnuť po fanúšikovských stránkach na internete. Komunita ponorkových simulácií tam totiž vydala už množstvo väčších či menších úprav. Počnúc opravami chýbajúcej svastiky na vlajkách a končiac totálnymi zmenami "chovania sa" všetkých hlavných komponentov hry. Mnohým totiž vadia ešte aj historicky nepresné medaily, ktoré si môžete vyslúžiť.

SkryťVypnúť reklamu

Na celej hre zamrzí naozaj len zopár nedostatkov. Tým najvýraznejším je azda absencia možnosti vytvoriť "vlčiu svorku" - notoricky známe zoskupenie viacerých ponoriek. Teda pokiaľ hovoríme o hre pre jedného hráča. Na pomoc vám skrátka nijaká iná ponorka nepríde a ani vás nikto na mori neprezbrojí a nedoplní zásoby. Hra pre viacerých však problém viacerých ponoriek rieši. Na lokálnej je k dispozícii hra pre osem hráčov, po internete pre štyroch. Aj to stačí k dokonalej zábave, hoci zatiaľ nie je zdatných hráčov, ktorí by hrali tímovo veľa.

Silent Hunter 3 má potenciál byť zlomovým titulom. Samozrejme v tom dobrom zmysle. Zachováva si vysoký stupeň realizmu, ale zároveň dáva priestor aj začiatočníkom. Má more možností, ale tie sa súčasne celkom elegantne ovládajú. Naviac pridáva nekompromisné vizuálne spracovanie, ktoré si nezadá so špičkou v inom žánri. Nehovoriac o určitej neodškriepiteľnej "osobnosti", ktorá iným simuláciam chýba. Ak máte radi vojenskú tématiku a netrpíte morskou nemocou (prípadne klaustrofóbiou), Silent Hunter môže byť vašou ideálnou voľbou.

SkryťVypnúť reklamu

n

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 690
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 476
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 470
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 463
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 546
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 999
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 169
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu