Kozmetické firmy ťahá východná Európa

BRATISLAVA - Veľké kozmetické firmy ako Avon či Oriflame čelia vo svojich materských krajinách stagnácii či poklesu predaja. Na nových trhoch strednej a východnej Európy však ľudia po ich kozmetike túžia. Firmám to prináša vysoké tržby a rast ziskov.

FOTO


Vlaňajšie zisky americkej firmy Avon dosiahli 288,8 milióna dolárov (9,1 mld. Sk). Medziročne to predstavuje vyše 11-percentný nárast. Čisté tržby spoločnosti vzrástli o desatinu. Kým na americkom trhu zaznamenali päťpercentný pokles, predovšetkým pre neúspech nekozmetických výrobkov, výrazný rast zaznamenali na trhoch stredo- a východoeurópskeho priestoru. Napríklad v Rusku sa zvýšil predaj počas niektorých štvrťrokov minulého roka až o 80 percent.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na rozdiel od Avonu firma Oriflame vykázala vlani celosvetový pokles zisku po zdanení o desať percent na 79,6 milióna eur (3,1 mld. Sk). Švédska firma však na svojich internetových stránkach varovala, že v tomto roku zisk negatívne ovplyvnia vyššie investíce na marketing. Tržby v krajinách bývalého Sovietskeho zväzu vrátane Pobaltia stúpli o 13 percent. Oriflame Slovensko v tomto roku očakáva minimálne 20-percentný medziročný nárast predaja na vyše pol miliardy korún.

SkryťVypnúť reklamu

Úspechy kozmetických firiem na rozvíjajúcich sa východoeurópskych a ázijských trhoch sú podľa odborníkov na módu spojené so životnou úrovňou a kúpyschopnosťou obyvateľstva. Ľudia používajú menej drahších značiek, zato dávajú prednosť známym značkám s dobrým pomerom ceny a vysokej kvality.

Podľa marketingovej riaditeľky Oriflame Zuzany Machovej kozmetický trh nebude nasýtený asi nikdy. "Stále sa vynachádzajú nové technológie, objavujú sa nové možnosti. Teraz sa napríklad kozmetické firmy vrhli na mužov a mladšie ročníky dievčat," hovorí Machová.

Veľký rozptyl kozmetického trhu ho predurčuje na priamy predaj zákazníkom. "Priamy predaj je na kozmetiku geniálny. Predstavte si ženu s deťmi a taškami niekde v Poluse. Tá si ťažko vyberie kvalitnú kozmetiku. Poradkyňa jej vie poradiť v pohodlí domova," tvrdí Machová. Ďalšia výhoda priameho predaja sa spája s absenciou nákladov za kamenné obchody. Peniaze potom firmy môže použiť na rôzne bonusy v systéme odmeňovania. Vysoké náklady sú spojené s komunikáciou a zákazníckym servisom. "Ročne tlačíme veľké množstvo katalógov. Ide to do milióna kusov," hovorí Machová.

SkryťVypnúť reklamu

Oriflame má na Slovensku zaregistrovaných 31,5 tisíca poradcov. Najviac ich je na západnom Slovensku. Priemerný mesačný obrat jedného je okolo 1300 korún, pričom zarobiť si môžu až 30 percent z ceny predanej kozmetiky. Ďalšie príjmy môžu mať z rozvíjania obchodných činností a získavania nových poradcov. Celosvetovo má firma viac ako 1,5 milióna poradcov.

Autor: IGOR PLÁVKA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 722
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 521
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 534
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 519
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 473
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 037
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 197
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu