FOTO |
Vlaňajšie zisky americkej firmy Avon dosiahli 288,8 milióna dolárov (9,1 mld. Sk). Medziročne to predstavuje vyše 11-percentný nárast. Čisté tržby spoločnosti vzrástli o desatinu. Kým na americkom trhu zaznamenali päťpercentný pokles, predovšetkým pre neúspech nekozmetických výrobkov, výrazný rast zaznamenali na trhoch stredo- a východoeurópskeho priestoru. Napríklad v Rusku sa zvýšil predaj počas niektorých štvrťrokov minulého roka až o 80 percent.
Na rozdiel od Avonu firma Oriflame vykázala vlani celosvetový pokles zisku po zdanení o desať percent na 79,6 milióna eur (3,1 mld. Sk). Švédska firma však na svojich internetových stránkach varovala, že v tomto roku zisk negatívne ovplyvnia vyššie investíce na marketing. Tržby v krajinách bývalého Sovietskeho zväzu vrátane Pobaltia stúpli o 13 percent. Oriflame Slovensko v tomto roku očakáva minimálne 20-percentný medziročný nárast predaja na vyše pol miliardy korún.
Úspechy kozmetických firiem na rozvíjajúcich sa východoeurópskych a ázijských trhoch sú podľa odborníkov na módu spojené so životnou úrovňou a kúpyschopnosťou obyvateľstva. Ľudia používajú menej drahších značiek, zato dávajú prednosť známym značkám s dobrým pomerom ceny a vysokej kvality.
Podľa marketingovej riaditeľky Oriflame Zuzany Machovej kozmetický trh nebude nasýtený asi nikdy. "Stále sa vynachádzajú nové technológie, objavujú sa nové možnosti. Teraz sa napríklad kozmetické firmy vrhli na mužov a mladšie ročníky dievčat," hovorí Machová.
Veľký rozptyl kozmetického trhu ho predurčuje na priamy predaj zákazníkom. "Priamy predaj je na kozmetiku geniálny. Predstavte si ženu s deťmi a taškami niekde v Poluse. Tá si ťažko vyberie kvalitnú kozmetiku. Poradkyňa jej vie poradiť v pohodlí domova," tvrdí Machová. Ďalšia výhoda priameho predaja sa spája s absenciou nákladov za kamenné obchody. Peniaze potom firmy môže použiť na rôzne bonusy v systéme odmeňovania. Vysoké náklady sú spojené s komunikáciou a zákazníckym servisom. "Ročne tlačíme veľké množstvo katalógov. Ide to do milióna kusov," hovorí Machová.
Oriflame má na Slovensku zaregistrovaných 31,5 tisíca poradcov. Najviac ich je na západnom Slovensku. Priemerný mesačný obrat jedného je okolo 1300 korún, pričom zarobiť si môžu až 30 percent z ceny predanej kozmetiky. Ďalšie príjmy môžu mať z rozvíjania obchodných činností a získavania nových poradcov. Celosvetovo má firma viac ako 1,5 milióna poradcov.
Autor: IGOR PLÁVKA