Sú domáce úlohy potrebné alebo nie? Štúdia Londýnskej univerzity dokázala, že nech sú pre žiakov akokoľvek prospešné, sú výrazným zásahom do ich voľného času. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Bez domácich úloh si mnohí učitelia nevedia vyučovanie predstaviť. V poslednom čase sa však ozývajú hlasy, že úlohy sú stratou času a navyše deťom berú detstvo. V Malsiskej škole v Severnom Yorkshire vo Veľkej Británii už dva roky deťom domáce úlohy nedávajú. Namiesto toho, aby po náročnom školskom dni zaťažovala žiakov úlohami aj doma, ponúkajú im najrôznejšie záujmové aktivity. "Žiakom ponúkame vzdelávanie a rozvoj celej ich osobnosti. Vo vedomostiach na nich kladieme vysoké požiadavky, no nezabúdame ani na rozvoj ostatných stránok. Veď je toľko ďalších oblastí, v ktorých sa možno rozvíjať," hovorí učiteľ Lush. "Deti majú právo na šťastné detstvo, na hru a aktivity, ktoré budú rozvíjať ich ľudskú stránku osobnosti, talent a záujmy, vďaka ktorým bude ich život naozaj plnohodnotný."
Rodičia si život bez úloh pochvaľujú
Aj na Slovensku sa nájdu školy, kde žiaci nedostávajú úlohy - napríklad v ZŠ waldorfskej v Bratislave. "V nižších ročníkoch sú domáce úlohy, teda nosenie si práce zo školy domov, podľa nás nehygienické z hľadiska, z ktorého dieťa prežíva deň. Škola patrí pre tieto deti do školy, večer chcú tráviť s rodičmi," hovorí učiteľ Marián Czére.
Vo vyšších ročníkoch už úlohy žiaci dostávajú, a to primerane rastúcemu záujmu žiaka o poznávanie a svet okolo seba. "Toto všetko však nevylučuje udeľovanie dobrovoľnej úlohy, ktorú keď si dieťa zvolí, tak ju vypracuje s osobným záujmom," vraví Czére.
Rodičia si učenie bez úloh veľmi pochvaľujú. "Predtým dcéra chodila na inú školu a už v prvej triede dostávala úlohy na dve až tri hodiny. Každé poobedie sme nerobili nič iné, len sa učili. Nemala som čas na mladšiu dcéru, na varenie, upratovanie, na oddych. Mala som pocit, že môj život je zase len škola, hoci som ju už dávno skončila," hovorí Sylvia Poláková, matka druháčky.
Druhá strana mince
Aj medzi rodičmi sa však nájdu zástancovia domácich úloh. Tí si myslia, že niečo také môže fungovať len v súkromných školách. Bez domácich úloh by podľa nich žiaci neboli dostatočne motivovaní a nemali by zodpovedný prístup k svojim školským povinnostiam.
"Pre vzťah rodiča s dieťaťom je dôležité, aby sa spolupodieľali na domácich úlohách a vzájomne si takto odovzdávali nové informácie. Pre učiteľa je to zase dobrá spätná väzba, či žiaci porozumeli učivu," obhajuje úlohy učiteľ Roy Tedscoe. Dodáva, že domáce úlohy tiež upevňujú vedomosti žiakov, ktoré získali na vyučovaní.
Výrazný zásah do voľného času
Nedávna štúdia Londýnskej univerzity však dokázala, že nech sú domáce úlohy pre žiakov akokoľvek prospešné, sú vlastne výrazným zásahom do ich voľného času. Vytvárajú v nich znechutenie, odrádzajú ich od prijímania nových informácií a ešte viac po náročnom dni vyčerpávajú. Autorka štúdie Susan Hallamová tvrdí, že domáce úlohy majú len malý podiel na lepšom výkone na písomkách. "Hranica, keď sú domáce úlohy užitočné, sa končí tam, kde žiaci prestávajú mať čas na mimoškolské činnosti, čo u nich vyvoláva znechutenie a únavu."
Aby sa podobným nepríjemnostiam predišlo, radí, aby učitelia pri zadávaní domácej úlohy zvážili, či je naozaj potrebná a má ďalší súvis s prebratou látkou, alebo je to len predpísaná povinnosť.
Autor: SOŇA REBROVÁPETRA ZRNÍKOVÁ