Talianska kurátorka Cecilie Casorati pred videoprojekciou Enza Umbacu z roku 1994.
Minulý týždeň otvorila Slovenská národná galéria po dlhej prestávke prvú veľkú výstavu svetového umenia. Voľba padla na výber talianskej kurátorky CECILIE CASORATI, ktorá z Apeninského polostrova priviezla na Slovensko jedenásť mien. Prehliadka No Code predstavuje to najsúčasnejšie z talianskeho umenia - maľby, fotografie, videá a inštalácie. "Táto šou je o zážitkoch a pocitoch," hovorí pre SME Casorati. "Má stimulovať, ale aj odrážať a zvýrazňovať problémy, ktoré sú okolo nás. Umenie musí byť dôrazné. Mám rada, keď neposkytuje iba relaxačný zážitok, ale aj provokuje a znepokojuje."
Talianske umenie sa v takejto miere predstavuje na Slovensku po prvýkrát. Na čo ste pri výbere kládli dôraz?
"Nechcela som priviezť skupinu umelcov, ktorá by ukazovala Taliansko ako ideálnu krajinu krásy, módy, štýlu a elegancie, pretože tak to nie je. Taliansko je krajina plná protirečení, plná cudzincov, chaotická a trochu nepružná. Chcela som ukázať širokú panorámu nášho umenia - nielen to elegantné, ale aj to zamerané na spoločenské problémy."
Aká téma je dnes u vás najčastejšie skloňovaná?
"Problém multikulturality, politiky a násilia sú globálne témy, sú teda prítomné aj u nás. Hlavnou črtou talianskeho umenia však je byť ironickým. Na to kladieme dôraz. Nie smiech pre smiech, ale smiech s nadstavbou."
Je v súčasnosti tzv. veľký návrat maľby prítomný aj v Taliansku?
"Samozrejme, máme umelcov, ktorí neopúšťajú polohu videa. Pravda však je, že veľa mladých ľudí sa dnes venuje maľbe - pretože sa ľahšie predáva. Vlna návratu maľby je spojená práve s faktom lepšieho predaja a úspešnejšieho obchodovania."
Jedna z najväčších prehliadok umenia sa pravidelne koná práve v Benátkach. Vplýva tento fakt na vývoj domácej scény?
"V tomto období už nie sú prehliadky typu bienále pre vývoj umenia také dôležité. Neprejavujú žiadne známky aktuality a stoja veľa peňazí z našich daní. Podľa mňa nemajú právo na ďalšie pokračovanie a mali by ich zastaviť. Navyše, Taliansko je už po tretíkrát jedinou krajinou, ktorá na vlastnom bienále nemá ani svoj pavilón, takže o nejakom vplyve sa nedá hovoriť."
Ak nie prehliadky mamutích formátov, tak čo je dnes dôležité?
"Treba presmerovať cieľ umenia, veľa komunikovať, sociálne aktívnejšie žiť a pokúšať sa zaoberať vecami užitočnými pre všetkých. Mali by meniť vizuálne aj sociálne vnímania metropol, spojiť mesto s umením a pozdvihnúť jeho úroveň."
Využili ste príležitosť prezrieť si ateliéry slovenských výtvarníkov?
"Času nebolo veľa, takže nie. Na akadémii v Ríme sú však medzi mojimi študentmi aj Slováci, takže niečo z ich mentality a spôsobu umeleckého prejavu poznám. O túto scénu však mám záujem, podobne ako o umenie všetkých tzv. novoeurópskych krajín. Som otvorená novým veciam a v tejto časti Európy je veľký potenciál."
Stihli ste zaregistrovať rozdiely v umeleckom prejave oboch krajín?
"Samozrejme, že medzi krajinami, ktoré majú odlišné geografické podmienky, sú rozdiely. Ale aj medzi krajinami, ktoré sú silno katolícke, a tými, ktoré sú voľnejšie. Slovensko je síce katolícke, ale nie tak ako Taliansko. Ste o niečo slobodnejší. My sa spod tohto vplyvu nemôžeme vymaniť, uniknúť. A vy máte veľké perspektívy vývoja, my už nie. Preto som presvedčená, že ste silnejší."
Maurizio Cannavacciuolo: Príkaz zapamätať si, olej na plátne, 2002. FOTO SME - PAVOL FUNTÁLSlovenská národná galéria má za sebou prvú časť veľkej rekonštrukcieVýstavou, ktorá minulý štvrtok otvorila luxusne zrekonštruované priestory Slovenskej národnej galérie v Bratislave, sa stala prehliadka súčasného talianskeho umenia. Už pri otvorení sa ozývali hlasy, ktoré spochybnili túto voľbu s veľkou otázkou - prečo nie domáci, no nástojiť na práve prvej noci nemusí byť vždy efektívne. Taliani si so sebou priniesli techniku za vyše milión korún, spolu s menami, ktoré sa objavujú na najväčších svetových prehliadkach súčasného umenia. Tým sa stala práve táto prehliadka exkluzívnou záležitosťou - v pravý čas na pravom mieste. Prvú časť rekonštrukcie má hlavná budova za sebou, vypísaná je súťaž na Premostenie, zrekonštruované sú aj webové stránky, ktoré dobiehajú štandardné svetové prezentácie na sieti, stavebnými zmenami prechádza aj bývalá Berlínka. Otrasy z ministerstva kultúry prišli práve v čase, keď sa SNG preberá zo zimného spánku a zdá sa, že sa stane vysnívaným reprezentatívnym priestorom, kam sa bude divák vracať s radosťou. Obhajobu vlastnej existencie tak naštartovala vo veľkom štýle. (kop)