FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
Milada Samková z Pezinka sedí so svojou osemročnou dcérou nad učením denne asi dve hodiny. Najprv je to pohoda, potom však matka znervóznie. "Čomu nerozumieš? Veď som ti to už trikrát vysvetlila!" hnevá sa, že dcéra stále nechápe, čo je to podmet a čo predmet. Pomaly už treba variť večeru a úlohám ani učeniu stále nie je konca. Do reči im navyše stále skáče mladšia dcérka, ktorá by chcela, aby sa s ňou niekto zahral pexeso. "Už len čakám, kedy bude dcérka staršia, nech sa učí sama. Snáď to bude vedieť zvládnuť," sťažka vzdychá pani Samková.
Aj vysokoškolák Roman z Brezna má s učením problémy. "Niekedy si len sadnem nad knihy, a učivo mi je jasné. A inokedy pozerám do skrípt aj hodinu - dve, a nič, hlavu mám úplne prázdnu," hovorí. "Neviem, v čom robím chybu." Skúste dodržiavať niekoľko základných rád, snáď vám potom učenie pôjde ľahšie.
Ako sa správne učiť
po príchode zo školy, avšak po krátkej pauze najlepšie medzi treťou a piatou hodinou poobede, keď vrcholí schopnosť sústredenia. Učiť sa dá aj medzi siedmou a ôsmou večer, schopnosť sústrediť sa je však slabšia vo vlastnej izbe alebo aspoň vlastnom kútiku, bez rušivých podnetov pravidelne, asi hodinu až hodinu a pol denne text si raz - dvakrát prečítať, najlepšie nahlas po doučení si povedať nahlas osvojenú látku robiť si v škole kvalitné poznámky (zrozumiteľné, súvislé, s podčiarknutými významnými faktami) učiť sa nielen z učebníc či skrípt, ale vyhľadávať si aj vlastné zdroje informácií (internet, knižnica) robiť si počas učenia prestávky ako v škole Čo sa neodporúča
učiť sa tesne pred spánkom a deň pred veľkou skúškou učiť sa v rušivom prostredí (televízor, výhľad na ulicu, návšteva) menším deťom pri učení stále pomáhať - lepšie je naučiť ich, ako by sa mali učiť samy kričať na deti, keď nechápu, čo sa vám zdá úplne jasné odkladať si úlohy či učivo, na ktoré je čas týždeň až dva, na poslednú chvíľu učiť sa najprv obľúbené predmety a až potom náročné či neobľúbené, neostane vám už na ne energia robiť si najprv domáce úlohy zo všetkých predmetov a potom sa učiť. Lepšie je urobiť si úlohu a hneď sa učivo z daného predmetu aj naučiť, potom opäť úlohu z ďalšieho predmetu, a znovu učenie.