skej prípravy na vyučovanie. Na každú otázku označte krížikom odpoveď ÁNO alebo NIE.
1.Trvá ti študijná príprava na vyučovanie každý deň dlhšie než dve hodiny? ÁNO NIE
2. Učíš sa často po 18. nebo 19. hodine večer? | ÁNO | NIE |
3. Trvá ti dlho, kým sa pustíš do učenia? | ÁNO | NIE |
4. Učíš sa pravidelne každý deň? | ÁNO | NIE |
5. Učíš sa doma vždy v pravidelnú dennú dobu? | ÁNO | NIE |
6. Máš vo svojich učebniciach a zošitoch väčšinou taký poriadok, že nájdeš vždy, čo hľadáš? | ÁNO | NIE |
7. Stáva se ti často, že učenie na zajtrajší deň z nejakého dôvodu stále odďaľuješ? ÁNO NIE
8. Stáva sa ti často, že sa pri učení ponáhľaš, aby si "to mal/a už za sebou"? ÁNO NIE
9. Učíš sa novú učebnú látku tak dlho, kým ju pochopíš? | ÁNO | NIE |
10. Keď sa niečo naučíš nedostatočne alebo chybne, snažíš sa doplniť svoje vedomosti v čo najkratšom čase? | ÁNO | NIE |
11. Stáva sa ti často, že sa niečo naučíš naspamäť, bez toho, aby si tomu rozumel/a? | ÁNO | NIE |
12. Vyhľadávaš si pri učení neznáme slová, aby si pochopil/a, čo vlastne znamenajú? | ÁNO | NIE |
13. Používaš pri učení poznámky zo školských zošitov alebo ostatné školské pomôcky (napr. atlas, tabuľky, schémy v učebnici atď.)? | ÁNO | NIE |
14. Keď sa začínaš učiť, stane sa ti často, že si zabudneš pripraviť všetky veci z daného predmetu na pracovný stôl? | ÁNO | NIE |
15. Keď sa venuješ štúdiu nejakého nového učiva, skontroluješ si, či si naučenú látku skutočne pamätáš? | ÁNO | NIE |
16. Robíš si domácu prípravu na vyučovanie podľa vopred zvoleného plánu alebo vlastného rozvrhu? | ÁNO | NIE |
17. Darí se ti tento plán alebo denný rozvrh dodržiavať? | ÁNO | NIE |
18. Zopakuješ si na konci domácej prípravy pri každom učive to, čo si sa pred chvíľou učil/a? | ÁNO | NIE |
19. Si dobrý čitateľ? Dokážeš dobre, pozorne a rýchlo čítať?
ÁNO NIE
20. | Keď sa učíš nejakú novú látku, vyhľadávaš z literatúry alebo z iných prameňov ďalšie potrebné informácie? | ÁNO | NIE |
21. | Vyskytujú sa u teba prípady, že sa niečo "nabifľuješ", bez toho, aby si tomu rozumel? | ÁNO | NIE |
22. Prelistuješ si aspoň nové školské učivo z dopoludňajšieho vyučovania vo svojej učebnici, i keď ďalšiu hodinu vyučovania máš až o dva, tri dni?
ÁNO | NIE | |
23. Podčiarkuješ si ceruzkou časti učiva, ktoré se snažíš zapamätať, alebo si vypisuješ podstatné veci pri učení na papier? | ÁNO | NIE |
24. Keď se pripravuješ na budúci deň, učíš sa napríklad jazykové predmety (slovenčina, angličtina) alebo prírodovedné predmety hneď za sebou?
ÁNO NIE
25. Robíš si domácu prípravu tak, že si najskôr napíšeš úlohy a potom sa učíš
z učebnice? | ÁNO | NIE |
26. Keď sa učíš nejakú novú látku, pozrieš sa, čo učivu predcházelo minulú vyučovaciu hodinu? | ÁNO | NIE |
27. Keď študuješ nové učivo z učebnice, vyhľadávaš niekedy z vlastnej iniciatívy nejaké pomocné pramene, aby si ho lepšie pochopil/a?
ÁNO NIE
28. Snažíš sa o to, aby ti pri učení niekto vysvetlil veci, ktoré by si pri určitom úsilí mohl/a sám (sama) pochopiť? ÁNO NIE
29. Tráviš veľa času pri učení tým, že počúvaš rozprávanie druhých, alebo tým, že sám/sama veľa rozprávaš (napr. s rodičmi, súrodencami atď.)?
ÁNO NIE
30. Stáva sa ti často, že pri učení zistíš, že myslíš na niečo úplne iné?
ÁNO NIE
31. Stáva sa ti často, že po prečítaní nového textu v učebnici vlastne ani nevieš, čo si čítal/a? | ÁNO | NIE |
32. Robíš si domácu prípravu na vyučovanie samostatne a bez priameho dohľadu rodičov? | ÁNO | NIE |
33. Prečítaš si poznámky z vyučovania ešte v ten istý deň po návrate zo školy?
ÁNO | NIE | |
34. Nasadzuješ rýchle tempo domácej prípravy až deň pred stanoveným termínom písomnej alebo ústnej skúšky? | ÁNO | NIE |
35. Máš nejaký systém v opakovaní učiva, ktorý by zabraňoval rýchlemu zabúdaniu? | ÁNO | NIE |
36. Máš pocit, že strácaš veľa času, ktorý by si pri dobrej vôli mohol/la lepšie využiť na prácu či zábavu? | ÁNO | NIE |
37. Prečítaš za minútu aspoň 250 - 300 slov ľahkého textu (napr. zábavnej knižky)? | ÁNO | NIE |
38. Keď sa učíš novú látku z učebnice, prečítaš si najprv hlavné učivo a súčasne kontrolné otázky, aby si získal/a prehľad o celom texte? | ÁNO | NIE |
39. Napadajú ťa pri učení niektoré otázky, o ktorých si myslíš, že ich dokážeš zodpovedať? | ÁNO | NIE |
40. Prečítaš si učebný text znovu po prvom letmom prečítaní a robíš si niekedy poznámky o hlavnom obsahu nového učiva? | ÁNO | NIE |
41. Zapisuješ si niekedy hlavné myšlienky zo študovaného učiva vlastnými slovami? | ÁNO | NIE |
42. Zatvoríš si pri učení zošit alebo učebnicu a snažíš sa pomocou poznámok vyjadriť hlavný obsah nového učiva? | ÁNO | NIE |
43. Keď niektorú časť nového učiva ešte dosť dobre nevieš, otvoríš si znovu zošit alebo učebnicu a s ich pomocou si látku zopakuješ? | ÁNO | NIE |
44. Máš doma vždy dobré podmienky na štúdium a domácu prípravu na vyučovanie (napr. samostatnú izbu, vlastný kútik alebo písací stôl)? ÁNO NIE
Správne odpovede
Za každú odpoveď, ktorá sa zhoduje s týmito odpoveďami, si pripočítaj jeden bod: 1n, 2n, 3n, 4a, 5a, 6a, 7n, 8n, 9a, 10a, 11n, 12a, 13a, 14n, 15a, 16a, 17a, 18a, 19a, 20a, 21n, 22a, 23a, 24n, 25n, 26a, 27a, 28n, 29n, 30n, 31n, 32a, 33a, 34n, 35a, 36n, 37a, 38a, 39a, 40a, 41a, 42a, 43a, 44a
Vyhodnotenie testu
44-33
Z celkového výsledku vidieť, že kvalita tvojej mimoškolskej prípravy je na veľmi dobrej úrovni a súčasne vytvára i veľmi dobré podmienky čo najlepšieho využitia tvojich študijných schopností pri samostatnom učení.
32-22
Úroveň tvojej mimoškolskej prípravy je celkom dobrá. Ak však chceš študovať na strednej či vysokej škole, mal/a by si si niektoré študijné zručnosti ešte zdokonaľovať. Práve tie ti ešte bránia v čo najlepšom využití tvojich študijných schopností a zručností pri samostatnom učení.
21-15
Pomerne nízky výsledok v dotazníku správneho učenia naznačuje, že sa nevieš učiť a že volíš málo účinné metódy správneho učenia, ktoré spôsobujú veľké výkyvy v tvojich školských výsledkoch.
14-0
Veľmi nízky výsledok naznačuje, že si nevieš zorganizovať čas nielen na učenie, ale i svoje vlastné koníčky. Rovnako je tiež veľmi pravdepodobné, že ťa učenie príliš nezaujíma. Čo s tým budeš ale robiť?
Zdroj: www.ceskaskola.cz