FOTO - internet eurocopter.com |
sky testovací pilot Didier Delsalle. "Myslel som si, že je to nesplniteľný sen," priznal v rozhovore pre nemecký Die Welt.
"Úžasné, nemám slov, v tom riedkom vzduchu sa rotor takmer nemá o čo oprieť," reagoval jeden z najlepších slovenských himalájskych horolezcov druhej polovice 20. storočia Michal Orolin, ktorý ako letecký mechanik strávil v helikoptérach pol života. "Vývoj ide prudko hore a Francúzi boli odjakživa lídrom vo vrtuľníkovom lietaní."
Firma Eurocopter chystala historický let s typom AS 350 B3 od vlaňajšieho apríla, keď sa Veverička vo francúzskom Istres experimentálne vyšplhala do výšky 8992 m. Od minulého mesiaca s povolením nepálskej vlády lietal stroj v Himalájach. V polovici apríla dosiahol výšku 10 211 m, 12. mája pristál pod južným sedlom Everestu a o dva dni nasledoval prvý úspešný pokus o pristátie na najvyššom mieste planéty. Po vyše dvoch minútach sa Delsalle s Veveričkou vrátil do "základného tábora" v Lukle vo výške 2866 m. Aby Medzinárodná aeronautická federácia (FAI) let uznala za absolútny svetový rekord, na ďalší deň ho zopakoval.
Podľa pilota bolo najťažšie udržať v silnom vetre rovnovážnu polohu. "Everest je impozantný obor, nepredstaviteľne veľká pyramída," nachýnal sa Delsalle, bývalý vojenský pilot, a ubezpečoval: "Nezneuctil som posvätné miesto."
"Pripadá mi to ako malý zázrak," tvrdí Ivan Fiala. Vo dvojici s Orolinom ako prví horolezci z východnej Európy vystúpili v roku 1971 na osemtisícovku (Nanga Parbat). O štyri roky počas útoku na Makalu strávil Fiala päť dní vo výške 7900 m pri zomierajúcom Čechovi Janovi Kounickom, ktorý mal po páde zlomenú chrbticu a nebolo ho možné transportovať dolu. "Utešovali sme ho, že náš poštár je už na ceste dolu, aby privolal na pomoc helikoptéru, lebo vtedy ešte svet nechyroval o satelitných telefónoch či mobiloch," spomína. "Ale on mal doktorát z fyziky a vysmial nás: Chlapci, neblbnite, ja viem, že technicky nie je možné, aby do takejto výšky doletela helikoptéra."
Vývoj pokročil, ale nehodno si robiť ilúzie, že záchranné akcie v Himalájach budú odteraz prebiehať v alpskom či tatranskom štýle. "Helikoptéra sa posadí na Everest, ale neodvedie tam prácu," myslí si Orolin. Francúzsky pilot pre Die Welt potvrdil, že "záchranná akcia na Evereste by v dôsledku poveternostných podmienok bola veľmi obťažná". Na palubu môže vziať nanajvýš jednu osobu, aby helikoptéra zostala ľahká. "Také čosi sa stále ešte dosť podobá samovražde," dodal.
A výlety helikoptérou na tretí pól sveta? "Neprichádza do úvahy, že by turisti bežne tak vysoko lietali. Ani na Mesiac nelietajú, hoci by to bolo možné," vraví Didier Delsalle.