Torben Gieheler: J-peg Twister, 2004. Akryl na plátne. FOTO - PRAGUEBIENNALE.ORG |
Vydavateľ a šéfredaktor talianskeho umeleckého časopisu Flash Art Giancarlo Politi a riaditeľ Národnej galérie Milan Knížák stáli za prvým ročníkom Pražského bienále, ktoré malo ambíciu konkurovať najprestížnejšej svetovej prehliadke súčasného umenia - Benátskemu bienále. Prehliadka sa vtedy, možno očakávane, skončila nezmieriteľnou roztržkou organizátorov a vyústila do neštandardnej situácie - ku vzniku dvoch bienále prebiehajúcich v paralelných časovo-priestorových súradniciach.
Bienále spravidla trvajú od jari do jesene, v prípade Prahy sa podujatia otvárajú s mesačným odstupom. Pravdou však napriek raritnej "schizme" zostáva, že pre mesto sú lepšie dve bienále ako žiadne, čoho je príkladom aj Slovensko a jeho hlavné mesto - v súčasnosti jedného z posledných, kde sa tento typ prehliadky nekoná a tak skoro sa asi ani konať nebude.
Prvé Pražské bienále si zakladalo na nízkom rozpočte, ktorý bol istým spôsobom opozitom oproti mamutím prehliadkam s takmer nelimitovanými nákladmi. Politi aj tento rok zdôraznil nízkonákladovosť svojho podujatia. Ako uviedol na webovej stránke Bienále, okrem malého rozpočtu ho od podobných podujatí delí najmä úzke prepojenie so súčasnou realitou: "Pražské bienále 2 vychádza viac z reality dneška ako z prehnaného teoreticko-kritického či kurátorského rámca."
Ako šéfredaktor Flash Artu je podľa vlastných slov v stálom kontakte s umeleckým svetom, z čoho vyšli aj dve hlavné témy Bienále zamerané na súčasnú maľbu a politické umenie.
Rozdiel medzi Politiho a Knížákovým bienále je okrem tém aj v situovaní prehliadky. Kým Knížákovo podujatie bude vo Veľtržnom paláci, Politiho bude od zajtra do 15. septembra v industriálnom prostredí bývalej haly v pražskom Karlíne. Aj vďaka päťtisíc štvorcovým metrom výstavnej plochy považujú organizátori túto prehliadku za najväčšiu vo východnej Európe.
Okrem výberu svetových maliarov v rámci výstavy Expanded painting sú súčasťou prehliadky samostatné tematické projekty zamerané na súčasnú nemeckú a čínsku maľbu, kinetické umenie, politické umenie Latinskej Ameriky, odprezentuje sa aktuálna poľská, ale aj česká a slovenská scéna.
Tá spadla do výberu kurátora Juraja Čarného z bratislavskej Galérie Priestor, ktorý do Prahy vybral štrnásť umelcov, medzi nimi Mareka Kvetána, Veroniku Šramatyovú, Luciu Tkáčovú, Richarda Fajnora, Anetu Monu Chisu či Borisa Ondreičku. (kop)