Paul Auster je popredný americký spisovateľ, ktorý patrí v severoamerickej literatúre do rovnakej ligy ako John Updike, William Styron či El Doctorow.
Hovorí sa, že každý spisovateľ stále, po celý život píše iba jednu knihu. O Paulovi Austerovi to platí dvojnásobne, teda viac ako o ktoromkoľvek inom autorovi. Takmer všetkým jeho textom dominuje nejaká silná intelektuálna téma. Aj preto treba v jeho knihách čítať aj medzi riadkami - jednotlivé rozprávania sa totiž jedno v druhom zrkadlia, sú do seba vložené alebo ich autor čitateľa vťahuje priamo do procesu svojho písania. Nikdy sa neopakuje a čitateľa nenudí.
"Pamäť: miesto, kde sa nejaká vec odohrá druhýkrát…" |
Paul Auster sa narodil v Newarku, v New Jersey v roku 1947 rodičom zo strednej vrstvy. Po štúdiách na Columbijskej univerzite sa presťahoval do Francúzska, kde strávil štyri roky, naučil sa po francúzsky a spoznal francúzsku literatúru. Keď sa vrátil do Ameriky, začal sa naplno venovať literatúre, poézii aj próze, esejistike, scenáristike a z francúzštiny prekladá poéziu.
Jeho literárni hrdinovia sa svojím spôsobom vymykajú bežnému spôsobu života a spoločenským konvenciám - napríklad aj knižka Mr. Vertigo (Pán Závrať) je pitoreskným príbehom Waltera Claireborna Ravleyho, známeho po celej Amerike ako "Walt zázračný chlapec", ktorého maďarský kúzelník Yehudi naučí levitovať. Spolu cestujú naprieč Amerikou až do chvíle, keď Walt túto svoju schopnosť stratí. Príbeh je symbolicky zasadený do Ameriky dvadsiatych rokov, do čias hospodárskej krízy. Vždy keď sa darí jej hrdinovi, darí sa aj americkému hospodárstvu.
Aj hrdina ďalšej Austerovej knižku Leviathan je čudák - rebelant Benjamin Sachs. Ten ide vo svojej vzbure proti zaužívaným spoločenským konvenciám až tak ďaleko, že opustí svoju manželku aj priateľov a tiež sa vydá cestovať po Amerike so zvláštnou misiou: s náložami ničiť rôzne repliky slávnej Sochy slobody.
Ako vidieť, Auster má rád hrdinov, ktorých nemožno len tak zaškatuľkovať. Jeho príbeh je obyčajne rekonštruovaný, vyrozprávaný buď samotným Austerom, alebo nejakým ním vymysleným rozprávačom, hoci aj psom. Dá sa však nejaký príbeh vyrozprávať úplne pravdivo? Dá sa nájsť pravda? Kto a kam zapisuje náš príbeh a naše myšlienky? Tento problém nastolil práve v Newyorskej trilógii. Sklené mesto, kniha ktorú vydáva SME, je jej prvým príbehom. Príbehom o románopiscovi zločinu, ktorý je doň priamo zapletený. Newyorská trilógia sa od ostatných Asterových knižiek hádam trochu odlišuje spôsobom, akým je napísaná. Jej autor akoby vzdával hold drsnej škole americkej detektívky, hoci aj tu, samozrejme, stretávame jeho nevšedné až čudácke postavy.
Problém identity je položený na stôl aj v románoch Moon Palace (Mesačný palác), aj v autobiografickom románe Vynález samoty či v pochmúrnom príbehu V krajine posledných vecí.
Paul Auster je autorom viacerých vynikajúcich scenárov - napríklad k filmu Blue in the face (Modrý v tvári ), v ktorom podobne ako iný Newyorčan, Woody Allen, zaľudnil svoj Brooklyn zvláštnymi, zavše až hrabalovsky sa správajúcimi postavami. Vo filme Smoke (Dym) zas Lou Reed na kameru hovorí, prečo sa ustavične bojí vo Švédsku a nie v Brooklyne, Madona doručí spievaný telegram a Jim Jarmusch si príde do trafiky vyfajčiť svoju poslednú cigaretu, s láskou aj elegantne a popri tom vzdá fajčeniu taký hold ako málokto málokedy.
V Severnej Amerike je vraj každá nová knižka Paula Austera doslova literárnou udalosťou, o ktorej sa hovorí. Naozaj, sú také knižky, ktorých čítanie si zapamätáme ako nejaký dôležitý zážitok nášho života. Prečítajte si Sklené mesto, možno budete prekvapení.
Autor: Verona Šikulová