Jarná trojvýstava Turner Whistler Monet v londýnskej Tate Britain prekonala všetky doterajšie rekordy - videlo ju viac ako 370-tisíc návštevníkov. Predstavovala vzájomné ovplyvňovanie britského, amerického a francúzskeho maliara a na trojici slávnych umelcov bude postavená aj ďalšia podobná akcia pripravovaná na začiatok októbra. Stretnú sa na nej Degas, Sickert a Toulouse-Lautrec.
Viac ako sto diel predstaví vplyvy a inšpirácie medzi Londýnom a Parížom konca 19. storočia, dvoma mestami storočia zmietajúcimi sa medzi vzájomnou láskou a nenávisťou. Toto obdobie vyvrcholilo dielami považovanými za dekadentné. Degasovo plátno Absint pri prvej výstave v Anglicku vyvolalo veľké kontroverzie a spustilo vlnu frankofóbie. Nezobrazuje pritom nič strašné, zachytáva muža a ženu sediacich vedľa seba v kaviarni, zízajúcich ponad poháre zakaleným pohľadom do neznáma. Konzervatívna viktoriánska spoločnosť v tom videla definíciu amorálneho galského pôžitkárstva. Londýn sa odvtedy značne zmenil, takže dnešní návštevníci sa budú možno čudovať, čo dokázalo pobúriť ich pradedov.
Okrem ústrednej trojice maliarov výstava rozdelená podľa dekád na štyri časti prinesie v októbri aj diela mnohých ďalších, takže vytiahnutie troch slávnych mien bude skôr snahou o zopakovanie úspešného marketingového triku než skutočným obsahom pripravovanej výstavy. (ertl)