Ktoré oblasti na Slovensku najviac navštevujú domáci turisti?
"Ľudia chodia všade, ale v lete najmä na termálne kúpaliská a do horských oblastí. Slovensko je z hľadiska dovoleniek výnimočné, lebo po krajine máme rovnomerne rozmiestnených najmenej 30 navštevovaných stredísk. Napríklad v Maďarsku sú dominantné Budapešť a Balaton, kým u nás je navštevovaných turistických centier množstvo."
Z ponuky cestovných kancelárií sa neraz zdá, že zájazd do Grécka alebo do Chorvátska vyjde rovnako ako dovolenka na Slovensku. Prečo?
"Takéto porovnania bývajú klamlivé. Na Slovensku musíte za dovolenkou cestovať povedzme dvesto kilometrov autom, kým do Grécka jeden a pol dňa autobusom, prípadne letecky, čo už je omnoho drahšie. Obed na Slovensku sa dá kúpiť za sto korún, v Grécku stojí šesť až osem eur, čo je trikrát viac. Večer si chcete dať drink, deti zjedia tri nanuky a cukrovú vatu a rozdiel v neprospech zahraničia narastá. Domáca dovolenka je najlacnejšia, aj keby ste išli na Slovensku do hotela. Cenu dovolenky vždy treba rátať spočítaním ceny ubytovania, dopravy, stravy a ostatných výdavkov, ako zmrzlina, káva, vstupenky a podobne."
Bratislavčania chodia napríklad do Tatier, na Oravu. Chodia Tatranci a Oravci do Bratislavy?
"Nie, aspoň nie na dovolenku. Mestskí ľudia chcú ísť do prírody, ale sťahovanie z východu na západ a naopak zo západu na východ neplatí, je to individuálne."
Menia sa zvyky slovenských dovolenkárov?
"V porovnaní s obdobím pred desiatimi, ale aj piatimi rokmi je rozdiel očividný, nároky domácich turistov z roka na rok stúpajú. Ubytovanie na súkromí, ktoré má napríklad na päť izieb jedno sociálne zariadenie, si pred piatimi rokmi klienti bežne objednávali, dnes je skoro nepredajné. To vytvára tlak na poskytovateľov služieb. Hotely musia rekonštruovať, ponúkať doplnkové služby, chaty musia byť kvalitnejšie, turisti v nich požadujú kozub, saunu, bicykle a idú tam, kde ich požiadavky uspokoja. Požadujú lepšiu kvalitu a sú za ňu ochotní viac zaplatiť. Prínosom je tlak na skvalitňovanie služieb, čo pomáha zatraktívňovať Slovensko aj pre zahraničnú klientelu."
Je stále záujem o prenajímanie chát?
"Veľký. Keď som hovoril o väčších nárokoch ľudí, nemyslel som presun od chát do štvorhviezdičkových hotelov, ale skôr nároky na vyššiu kvalitu každého typu ubytovania. Rodinné chaty sú stále najžiadanejšie, aj medzi Slovákmi, aj medzi zahraničnými turistami. Chatárčenie je špecifikom Slovenska a Čiech. Napríklad v Maďarsku je takýchto chát veľmi málo, a preto je pre Maďarov ubytovanie v slovenských chatách v prírode veľmi atraktívne. A stále ho majú radi aj Slováci."
Sú na Slovensku módne trendy - napríklad, že jeden rok je populárny napríklad Liptov, ďalší Slovenský raj a potom Veľká Fatra?
"Vyslovene módne trendy nie, ale keď v Liptove postavili aquapark Tatralandia a v neďalekom Poprade AquaCity, malo to vplyv. Módne destinácie sa týkajú skôr cestovania do zahraničia."
Idú ľudia radi do divočiny, do nepoznaných neobývaných oblastí? Napríklad na východ do hôr?
"Zriedkavo. Skôr idú do osvedčených lokalít, ale je to opäť tým, že stredísk na dosah ruky je veľa. Výhoda Slovenska je, že pekná príroda a mestá s pamiatkami sú prakticky všade. Popri väčších vybudovaných strediskách máme stovku menších, ktoré ocenia tí, ktorí hľadajú samotu uprostred hôr a chcú sa vyhnúť davom turistov. Slováci si to možno neuvedomujú, ale zahraničných turistov to fascinuje."