Škandalózny externý test z matematiky, ktorý museli žiaci opakovať dvakrát, dopadol zo všetkých predmetov externej časti maturity najlepšie. Aj preto, že otázky boli ľahšie, ako sa čakalo. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK |
úspešnosť.
Úspech v matematike bol podľa riaditeľky Štátneho pedagogického ústavu Anny Butašovej do istej miery prekvapením. Myslí si, že je to tým, že "u nás majú prírodovedné predmety dobrú históriu, ktorá nie je poznačená výmenou učiteľov, vplyvom politických režimov a podobne".
Lepšie výsledky z matematiky ako po iné roky sa očakávali, keďže ministerstvo školstva pre dlhodobo zlé výsledky v monitore z matematiky avizovalo, že latku náročnosti zníži. Neznížilo ju však príliš? Veď úspešnosť maturantov sa oproti vlaňajšku zvýšila až o 30 percent!
Aj mnohí študenti tesne po maturite z matematiky hovorili, že príklady boli až podozrivo ľahké. "Matika bola maximálne ľahká! Nerozumiem tomu. Hovorilo sa, že bude ľahká, ale toto som nečakala," povedala Lenka Wildnerová z Gymnázia v Čiernom Balogu. A nielen ona - opakovane to potvrdili nezávisle od seba niekoľkí študenti. Niektorí dokonca tvrdili, že matematika bola náročnosťou na úrovni prijímačiek na strednú školu.
Ivan Šutta, matematikár z Gymnázia I. Horvátha v Bratislave, súhlasí s tým, že príklady boli ľahšie ako po iné roky. "Práve preto si myslím, že výsledok externého testu o ničom nesvedčí a vyjadrenia okolo toho, že maturanti sú dobrí v matematike, alebo že matematika dopadla najlepšie, sem nepatria. To sa z toho nedá usúdiť."
Minister školstva Martin Fronc tvrdí, že vďaka externým testom získalo ministerstvo veľmi kvalitný analytický materiál. "Po dôkladnej analýze výsledkov dokážeme jasne povedať, na ktorých školách sa učí kvalitne, na ktorých menej kvalitne a kde treba ešte pridať."
Napríklad pri testoch v matematike sa prišlo na to, že otázka týkajúca sa práce s trojuholníkom v geometrii dopadla zle. Podľa ministra sa to pravdepodobne zle učí. Naopak, veľmi dobre dopadla otázka týkajúca sa vyriešenia sústavy lineárnych rovníc. Podľa Fronca tieto výsledky veľmi pomôžu pri obsahovej prestavbe škôl.
SOŇA REBROVÁ
Najlepšie dopadla matematika, najhoršie nemčina na úrovni B
Predmet | Úroveň | Priemerná úspešnosť v % |
Matematika | A | 83,6 |
Matematika B 72,7
Anglický jazyk | A | 73,7 |
Anglický jazyk | B | 59 |
Nemecký jazyk | A | 73,8 |
Nemecký jazyk | B | 46,5 |