Primátor Žiliny Ján Slota včera na začiatku výstavby cesty a inžinierskych sietí k závodu vyhlásil, že stavba fabriky má dvojmesačný predstih.
"Kto si dnes dovolí zastaviť dostavanie Kia? Tvrdím, že ani tajomník OSN, ani prezident Spojených štátov, ani ruský prezident, by si to už nedovolili," odkázal Slota približne 300 majiteľom ďalších pozemkov pre infraštruktúru továrne, ktorí ich odmietajú predať. Ide asi o 120 hektárov.
Môže sa stať, že najdôležitejšia časť cesty, po ktorej musia Kórejčania doviezť do továrne technológiu, nebude hotová do 15. augusta, hoci to Slota tvrdí.
"Nech nám štát doplatí rozdiel medzi 120 a 350 korunami za pozemky, ktoré sme v prvej vlne predali pod Kiu, inak nepredáme. Potom sa budeme rozprávať aj o predaji a cene pozemkov, ktoré potrebujú na infraštruktúru a cesty. Ak doplatia, sme ochotní pôdu predať aj za úradnú cenu 160 korún," povedal včera jeden z majiteľov a člen nového petičného výboru Jozef Ďugel z Nededze.
Slota označil situáciu za patovú, ale aj napriek tomu je optimista. Optimistickí sú však aj protestujúci majitelia pozemkov a tvrdia, že prípadného vyvlastňovania sa neboja. "Keby som prišiel Ruskovi do obývačky len tak, bola by moja?" pýta sa Ďugel.
Na ťahu je podľa Slotu vláda, ktorá už raz rozhodla, že nespokojným majiteľom štát zaplatí viac. "Nech to rieši vláda a maďarský pán minister."
Slota nepriamo naznačil, že cesty a infraštruktúru začnú stavať aj skôr, ako vykúpia všetky pozemky, hoci ešte nezačali. "Keby sme nestavali, riskovali by sme, že spôsobíme republike niekoľkomiliardovú škodu," povedal.
Firme Žilinainvest, ktorá pôdu skupuje, by mohli pomôcť nové súdnoznalecké posudky, ktoré by podľa Slotovho odhadu mohli cenu stanoviť od 300 do 350 korún za štvorcový meter. Časť nespokojných majiteľov by potom pozemky zrejme predala.
"Je dôležité dokončiť v termíne diaľnicu do Žiliny," hovorí ďalej Slota. Z automobilky by malo totiž odchádzať denne 1200 až 1500 kamiónov. "Na úseku pri Považskej Bystrici môžu vzniknúť také zápchy, ktoré si neviem ani predstaviť."
Žilinainvest potrebuje na výstavbu infraštruktúry a takmer sedem kilometrov ciest pre Kiu asi 170 hektárov pôdy.
Do dvoch týždňov sa začne aj výstavba železnice. Odhadované náklady na túto etapu sú okolo 780 miliónov.