Niektoré samosprávne kraje nemajú na súčasný rozsah autobusových liniek dosť peňazí, preto uvažujú o zrušení niektorých spojov. Po Bratislavskom kraji chce grafikony preriediť aj košická samospráva. FOTO - JÁN KROŠLÁK
BRATISLAVA - Od začiatku júna prestane z Bratislavského do Trnavského kraja premávať sedem autobusových spojov. Štyri linky vyšší územný celok zrušil úplne, tri zredukujú svoje trasy len po hranice Bratislavského kraja. Podľa informácií z odboru dopravy Bratislavského krajského zastupiteľstva sú škrty v grafikone dôsledkom nedostatku peňazí na verejnú dopravu.
Od začiatku roka sú samosprávy plne zodpovedné za verejnú autobusovú dopravu v regióne. Určujú, koľko spojov bude v regióne jazdiť a akú časť svojho rozpočtu investujú do verejnej dopravy, vrátane rozsahu sociálnych zliav. Niektoré kraje prechod kompetencií nezvládli a ešte v apríli neboli s dopravcami dohodnutí, koľko spojov bude v ich kraji jazdiť. Časť poukazovala na nedostatok peňazí, pričom upozorňovali, že ak im štát nepridá, budú musieť niektoré spoje zrušiť.
Niektorým chýbajú peniaze
Na kompletné pokrytie súčasných výkonov chýba napríklad Bratislavskému vyššiemu územnému celku asi 20 miliónov korún. Rozhodnutie zrušiť linky zasahujúce do susedného kraja kritizoval vedúci odboru dopravy Trnavského kraja Rudolf Kormúth. "Bratislavský kraj zrušil autobusové linky jednostranne listom. V podstate bez varovania," povedal Kormúth. Odbor v súčasnosti hľadá riešenie, ako obslúžiť lokality, kam od začiatku júna prestanú chodiť bratislavské autobusy.
Nedostatok peňazí preriedi grafikon prímestských spojov zrejme aj v Prešovskom kraji. Podľa Tomáša Lichvára z odboru dopravy a pozemných komunikácií Úradu Prešovského samosprávneho kraja je na prímestskú autobusovú dopravu určených 179 miliónov korún, teda o 42 miliónov korún menej ako vlani. "Aj to bol dôvod, prečo štyria veľkí prepravcovia boli ochotní, na rozdiel od minulosti, podpísať zmluvy len na prvý polrok a cestovné poriadky musíme často upravovať. Jeden navrhuje v druhej polovici roka obmedziť počet kilometrov z 880-tisíc takmer o štvrtinu," povedal Lichvár.
Trnavský kraj aj napriek chýbajúcim 40 miliónom korún, nebude podľa tlačového tajomníka Ivana Krajčoviča rušiť žiadne linky. "Dokonca pridávame zástavku pri závode PSA Peugeot Citroen na linke Zavar - Trnava," povedal Krajčovič. O rušení prímestských autobusových liniek neuvažuje podľa vedúceho odboru dopravy Viliama Laszlóa ani Nitriansky samosprávny kraj.
Niekde spoje pribudnú
Prímestské linky neubudnú ani v Košickom kraji, kde sa naopak výkony vo verejnom záujme od začiatku mája zvýšili. Oproti minulému roku sa posilnila prímestská doprava v okrese Rožňava a na spojnici Košice - Prešov. Samosprávny kraj vyšiel v ústrety aj starostovi Kechneca kvôli preprave zamestnancov firiem v tamojšom priemyselnom praku.
Úrad Košického samosprávneho kraja dal vlani na dopravu 187 miliónov korún, vrátane 21 miliónov, ktoré koncom roka vyčlenila vláda na vyrovnanie straty spôsobenej zvýšením cien nafty. "V rozpočte na tento rok je na prímestskú autobusovú dopravu vyčlenených 181 miliónov korún," povedala hovorkyňa úradu Soňa Jakešová.
(dc, sen, bej)