"My sme novú maturitu zvládli, vy nie," odkazovali študenti na štrajku ministrovi školstva Martinovi Froncovi. Obávajú sa, že aj v ústnej časti by mohli nastať problémy, a to v otázke, kde sa stretnú s praktickým problémom. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ |
Ústna časť internej formy maturít je poslednou časťou novej maturity. Maturanti, ktorí si vybrali úroveň A, dostanú v zadaní na ústnej časti tri úlohy. Tí, čo maturujú na úrovni B, budú mať v zadaní úlohy dve. Každý maturant si žrebuje z 30 zadaní, pričom na vylosovanú tému možno odpovedať v jeden deň len raz.
V cudzom jazyku tri úlohy
V prípade cudzieho jazyka, a to anglického, francúzskeho, nemeckého, ruského, španielskeho a talianskeho, je tu výnimka - maturantov oboch úrovní čakajú tri úlohy. V prvej dostanú vizuálny podnet (obrázok, fotografia, komiks, graf, schéma a podobne). Ich úlohou bude opísať obrázok a nájsť súvislosti medzi ním a danou maturitnou témou. Ide o úlohu, v ktorej ich čaká prevažne monológ, teda rozprávanie.
V druhej úlohe by mal maturant povedať k téme svoj názor a odôvodniť ho v rozhovore so skúšajúcimi. Pôjde teda prevažne o dialóg s členmi predmetovej komisie.
Na záver ústnej skúšky z cudzieho jazyka maturantov čaká konkrétna situačná úloha (dialóg s rozdelenými úlohami), ktorú majú vyriešiť - napríklad sú na stanici a majú sa informovať o najvýhodnejšom vlakovom spojení do nejakého mesta. Odborné školy pre študentov môžu pripraviť aj rôzne modelové situácie, zohľadňujúce príslušný študijný odbor.
Vedomosti, ale i použitie hlavy
V ostatných maturitných predmetoch čakajú maturantov podobné úlohy. Prvá úloha zo zadania je spravidla vždy zameraná na teóriu, teda vedomosti maturanta. Ide prevažne o monológ, v ktorom by mal maturant definovať základné pojmy, frázy, poučky, prípadne uviesť súvislosti medzi nimi. Členovia komisie by mali prerušiť reč odpovedajúceho len vtedy, ak sa odkloní od obsahu témy, alebo mu treba pomôcť.
Druhá úloha je spravidla analýzou, porozumením. Sleduje sa v nej to, ako vie maturant teoretické vedomosti použiť na konkrétnej úlohe, situácii. Jej cieľom nie je, aby študent prišiel na správne riešenie, ale aby ukázal, ako sa vie v problematike orientovať, aký postup by zvolil a prečo. Ide o diskusiu s členmi predmetovej komisie, takže maturanti sa nemusia báť - v prípade drobnej chyby budú komisiou "postrčení" správnym smerom.
Niektoré predmety dnes
len na úrovni B
V 21 z 36 maturitných predmetov zatiaľ možno maturovať len na úrovni B, študentov teda čakajú v zadaní len dve úlohy.
Ostatných, ktorí si vybrali predmet s úrovňou A, čaká ešte jedna úloha.
Ide o najnáročnejšiu úlohu, ktorá má preveriť najširšie vedomosti a schopnosti maturanta. V prípade matematiky bude musieť argumentovať a dôvodiť, v prípade chémie či fyziky napríklad na základe pokusu vyslovovať hypotézy, vysvetľovať javy.
Podľa Ľubice Rozborovej, jednej z organizátoriek protestu stredoškolákov proti novej maturite, môže táto časť ústnej skúšky spôsobiť študentom problémy. "Môže sa stať, že sa stretnú s praktickým problémom, ktorému sa počas vyučovania takmer vôbec nevenovala pozornosť," myslí si.
Vedúci služobného úradu ministerstva školstva Peter Mederly však verí, že školy vypracovali otázky podľa cieľových požiadaviek tak, aby neboli študentom neznáme.
Zmeny majú plusy aj mínusy
Aj ústne maturity sa dočkali zmien. Maturanti na úrovni A už nebudú mať v zadaní len dve úlohy, ale tri. Študentov už nebude skúšať maturitná komisia v zložení triedny profesor a niekoľkí učitelia (aj neodborníci na daný predmet), ale traja členovia predmetovej komisie, všetko učitelia maturitného predmetu. Maturovať sa nebude jeden, ale niekoľko dní.
Z nedávneho prieskumu Štátneho pedagogického ústavu vyplýva, že tieto novinky majú svoje pre aj proti. Študenti vidia plusy hlavne vo väčšej objektivite pri hodnotení, pretože ich budú skúšať odborníci s príslušnou kombináciou predmetov. Na druhej strane sa sťažujú, že im pri maturitnej skúške bude chýbať triedny profesor. Ten ich za tie roky už dosť pozná, takže vie, nad čím si u koho môže dovoliť prižmúriť oko. (zrn)
Koľko bude času na prípravu a koľko na odpoveď
Predmet Úro- Ústna časť
veň | Prípr. | Odpov. | |
Anglický jazyk | A | 20' | 20' |
B | 20' | 20' | |
C | 20' | 20' | |
Biológia | A | 20' | 20' |
B | 15' | 15' | |
Dejepis | A | 20' | 20' |
B | 15' | 15' | |
Francúzsky | B | 20' | 20' |
jazyk | C | 20' | 20' |
Fyzika | A | 20' | 20' |
B | 15' | 15' | |
Geografia | A | 20' | 20' |
B | 15' | 15' | |
Chémia | A | 20' | 20' |
B | 15' | 15' | |
Informatika | A | 30' | 15' |
B | 30' | 15' | |
Maď. jazyk a lit. | A | 15' | 15' |
B | 15' | 15' | |
Matematika | A | 20' | 20' |
B | 15' | 15' | |
Náuka | A | 20' | 20' |
o spoločnosti | B | 15' | 15' |
Nemecký jazyk | A | 20' | 20' |
B | 20' | 20' | |
C | 20' | 20' | |
Občianska | A | 20' | 20' |
náuka | B | 15' | 15' |
Ruský jazyk | B | 20' | 20' |
C | 20' | 20' | |
Sloven. jazyk | A | 20' | 20' |
a literatúra | B | 15' | 15' |
Slov. jazyk | A | 20' | 20' |
a slov. literatúra | B | 15' | 15' |
Španielsky jazyk | B | 20' | 20' |
Taliansky jazyk | B | 20' | 20' |
Ukraj. jazyk a | A | 15' | 15' |
literatúra | B | 15' | 15' |
Teoretická časť
odb. zložky | B | 25' | 20' |
Praktická časť | B | najviac | 24 h |
odb. zložky
Zdroj: Vyhláška o ukončovaní štúdia