Ceny pozemkov v okolí veľkých miest skôr stagnujú, niekde aj klesajú. Starostovia dedín napríklad v okolí Bratislavy sa snažia vybaviť si peniaze na výstavbu infraštruktúry na obecných pozemkoch a tie ponúkajú bohatším ľuďom, ktorí sa chcú vysťahovať z Bratislavy na dedinu. V posledných rokoch vznikli úplne nové časti dedín v Ivanke pri Dunaji, Limbachu, Bernolákove, Zálesí a ďalších obciach. V súčasnosti vzniká nová časť v Čiernej Vode za bratislavskou mestskou časťou Vajnory, kde je 134 pozemkov pod domy s cenou okolo 2 500 korún za štvorcový meter. Podobné nové časti vznikajú aj v okolí Trnavy, napríklad v Malženiciach, Dobrej Vode. FOTO SME - MIRKA CIBULKOVÁ |
Ceny nehnuteľností sa ani po vstupe do Európskej únie nehýbu dramaticky. V niektorých lokalitách mierne rastú, v niektorých klesli. Všade platí, že byty v centre sú drahšie ako na okraji.
Existujú však špecifické oblasti, ako napríklad bratislavské centrum, alebo Trnava a okolie, kde ceny stúpajú.
Bratislavská realitná maklérka Soňa Poloncová hovorí, že v okrajových častiach Bratislavy mohli ísť ceny bytov mierne dolu. Ešte aj v širšom centre sa dajú kúpiť tehlové byty za ceny porovnateľné s vlaňajškom, ale v úplnom centre išli niektoré historické byty s vysokými stropmi oproti vlaňajšku aj dvojnásobne hore. "To boli kedysi veľkopanské byty, ktoré dnes stoja sedem až osem miliónov," hovorí Poloncová.
Podľa nej sa vstup do únie prejavil len v centre Bratislavy, o ktoré majú záujem ľudia zo zahraničia. "Záujem je aj o celé objekty, ktorých je veľmi málo. V centre si byty kupujú aj jednotlivci - Angličania, Francúzi, Holanďania," hovorí. V okrajových častiach je viac bytov ako vlani, preto ceny hore nešli.
Trnavský realitný maklér Jaroslav Valovič hovorí, že zmeny nespôsobil vstup do Európskej únie, ale ceny rastú pre budovanie automobilky PSA Peugeot - Citroen. "Nárast trvá odvtedy, ako sa zverejnili informácie o automobilke a stále sa nezastavil. V Trnave je málo projektov novej výstavby, čo je ďalší dôvod rastu," hovorí Valovič. Od začiatku výstavby automobilky išli ceny v Trnave hore o 30 až 40 percent. "Porovnávame sa aj s inými krajskými mestami a u nás išli ceny hore najviac."
Zahraniční manažéri automobilky PSA si skôr prenajímajú nehnuteľnosti, ale Slováci, ktorí už dostali v PSA prácu v manažérskych funkciách, si v Trnave kupujú byty a domy. "Hypotéky sú veľmi prijateľné, je lepšie pre nich kúpiť byt a splácať ho, ako platiť prenájom," hovorí Valovič.
Očakáva, že tento a budúci rok budú ceny v Trnave rásť, aj keď nie závratne. "V roku 2006 očakávame príchod zamestnancov z ďalších regiónov na robotnícke miesta. Bude to vytvárať tlak na ceny bytov. Vo firme dostávajú slušné zmluvy, banky im hypotéku poskytnú. To, čo je dnes, určite nie sú konečné sumy," hovorí.
Pri pozemkoch je iná situácia, každý starosta v okolitých obciach sa snaží pripraviť stavebné parcely, dať tam inžinierske siete. Ponuka pozemkov rastie, trh si ceny reguluje a asi už nebudú veľmi rásť. (rf)