Britskí King Crimson nepochybne patria medzi najvýznamnejšie rockové skupiny všetkých čias. Gitarista Robert Fripp a spoločnosť už od roku 1969 neustále prekvapujú ortuťnatým pohybom, zmenami a neomylným smerovaním k skutočnej progresívnosti. História King Crimson je beh po visutom moste nad nepreskúmanými územiami a závrat je bežný sprievodný jav pri počúvaní ich hudby. Kontrastom je priam vedecká exaktnosť, s akou vie Fripp formulovať svoje vízie. Hudba KC vytvára akýsi uzavretý pohľad na svet, systém, ktorý má svoju pevnú logiku. Skupina vystriedala množstvo štýlov, ale vždy si zachovala identitu a spoznateľnosť už po prvých taktoch. Kráľ karmín bol už artrockovo vzletný, improvizovane džezrockovo nespútaný, minimalisticky detailistický. V roku 1996 sa sformovala štvrtá garnitúra kapely v podobe dvojitého tria: Gitary obsluhovali Robert Fripp a Adrian Belew, bicie (perkusie) Bill Bruford a Pat Mestelotto, basgitaru a basgitare podobné nástroje (stick, touch guitar) Tony Levin a Trey Gunn. Takto sme mohli kapelu vidieť na prešovskom koncerte v roku 1996 a pre mnohých to bol životný koncertný zážitok. Energia, ktorá sa valila z pódia, bola neporovnateľná s čímkoľek, čo som dovtedy v hľadisku zažil.
Robert Fripp, ako správny gentleman, vie, kedy sa má stiahnuť, nikdy neunúva recyklovanou ponukou. Možno preto naozaj nikdy neskĺzol do rutiny, ktorá je pre väčšinu jeho rovesníkov priam povinnou jazdou. Jeho najnovším krokom bolo rozdelenie sexteta do menších, operatívnejších jednotiek, nazvaných ProjeKcts One - Four. Fripp toto prekvapivé počínanie komentoval: "Požiadal som šiestich súčasných členov skupiny, aby sa rozčlenili do sub-skupín, aby mohla byť objavená nová generácia hudby King Crimson. Tieto frakcie fungujú ako výskumné a objavné jednotky, ktoré pracujú pre lepší budúci Crimson, ale sú schopné aj vlastnej, nezávislej existencie. Je to spôsob ako sa odblokovať a pomôcť voľnému toku hudby." Všetky štyri formácie - v každej hrá Fripp plus ďalší dvaja alebo traja hudobníci - hrajú totálne improvizovanú inštrumentálnu hudbu, ktorá tvorí akési kolektívne nevedomie skupiny King Crimson. Štyri albumy sú vstupenkami do fantastických svetov, náročné počúvanie, ktoré odmení pozorného poslucháča odomknutím mnohých tajných dvier.
Každý zo štyroch projektov je odlišný. Prvá formácia (Levin - Gunn - Bruford - Fripp) je najbližší crimsonovskému zvukovému idiómu a materskú loď, respektíve jej improvizované plavby, pripomína zo všetkého najviac. Tento album je koncertný. Najpozoruhodnejšou formáciou je asi ProjeKct Two, kde si gitarista Adrian Belew sadol za elektrické bicie a spolu s Treyom Gunnom nahrali fascinujúce trialógy, ktoré bezozvyšku napĺňajú názor, že v hudbe ide predovšetkým o energiu a komunikáciu. Perkusionista Pat Mastelotto prináša do hudby progresívne elektronické zvuky a loopy, ktoré by sa zmestili aj do elektronickej tanečnej hudby. Ktovie, ako bude vyzerať budúcnosť King Crimson, jeho štyri laboratóriá však už dnes priniesli pozoruhodné výsledky. Štvorcédé v exkluzívnom boxe vyšlo v nezávislom Frippovom vydavateľstve Discipline Global Mobile, ktoré bojuje proti otrokárskym praktikám hudobného biznisu. Jeho internetové sídlo nájdete na adrese www.disciplineglobalmobile.com. MARIAN JASLOVSKÝ
(Autor je redaktor internetového magazínu www.inZine.sk)