Aký je váš osobný postoj k riešeniu rómskej otázky?
"Prejavy nenávisti nevyriešia problém spolužitia Rómov a majoritnej spoločnosti. Škandinávske krajiny tento problém už zvládli. Výrazná diskriminácia rómskeho obyvateľstva sa vyskytuje hlavne v strednej a južnej Európe. Kritika komisie spočíva hlavne v tom, že nevidieť tendencie, ktoré by smerovali k začleneniu Rómov do spoločnosti."
Správa komisie aj celkovo vyznieva negatívne?
"Nie. Európska komisia veľmi vysoko hodnotí všetky kroky, ktoré vláda urobila na vyriešenie problémov národnostných menšín, a ich postavenie kvalifikuje ako veľmi uspokojivé. Presúvame sa teda z problému národnostných menšín do problému etnickej menšiny a jej diskriminácie."
Čo pokladáte v správe za najzávažnejšie?
"Komisia upozorňuje, že objektívne stúpa predpojatosť nerómskeho obyvateľstva voči Rómom. Správa zdôrazňuje aj vhodnosť vzdelávania Rómov už od najnižšieho veku."
V čom vidíte nedostatky súčasného systému vzdelávania Rómov?
"U rómskych a nerómskych detí predškolského veku je vidieť výrazné rozdiely vo vývine. Nejde však o mentálnu retardáciu rómskych detí. Je vhodnejšie hovoriť o sociálnej retardácii. Doteraz sa to riešilo osobitnými školami a bol to veľký omyl. Pri vhodnej predškolskej príprave sa totiž rozdiely stierajú. Chýbajú aj vysokoškolsky vzdelaní rómski učitelia."
PETER KUNDER