rstva na výpočet deficitu štátnych fondov, ktoré má k dispozícii denník SME. V ňom sa konštatuje, že deficit štátnych fondov by mal na budúci rok dosiahnuť 5,5 miliardy korún. Zároveň však ministerstvo dodáva, že ak by malo naozaj počítať s takýmto schodkom, potom by celkový deficit verejných financií bol až 29 miliárd. Ten bol však naplánovaný ešte pred začiatkom práce na rozpočte na 28 miliárd. Preto sa ministerstvo rozhodlo hovoriť pri deficite štátnych fondov len o 4,5 miliardy a chýbajúcu miliardu neoznačovať ako deficit, ale ako "riziko". To by však nebolo najhoršie. Tento "prípravný" návrh rozpočtov štátnych fondov neprešiel a v návrhu rozpočtu sa hovorí, že fondy nedosiahnu na budúci rok deficit, ale dokonca 2-miliardový prebytok. Tento formálny úspech sa ministerstvu financií podarilo dosiahnuť iba vďaka tomu, že za príjmy štátnych fondov začalo počítať aj pôžičky, ktoré si tieto fondy zoberú. Rozdiel medzi skutočnosťou a oficiálnymi údajmi je teda 7,5 miliardy korún. Podľa medzinárodných zvyklostí by spomínaný 5,5-miliardový deficit nemal byť vôbec odsunutý do štátnych fondov. Jeho príčinou sú pôžičky na výstavbu diaľnic, ktoré by si za normálnych podmienok mal brať štát. To by však zhoršilo oficiálnu výšku deficitu. Preto sa priamo v návrhu štátneho rozpočtu odporúča, aby si tieto peniaze požičal Štátny fond cestného hospodárstva - štát mu dá "len" garanciu. Ako však už včera informoval denník SME, štátny fond si nie je schopný požičať za takých podmienok ako štát. Presúvanie pôžičiek zo štátu na štátny fond tak okrem dočasného zakrytia skutočného deficitu spôsobí aj o 700 miliónov korún vyššie úrokové náklady štátu ako v prípade, že by si požičiaval priamo štát.