budúcnosť dizajnu, kto u nás dizajn potrebuje? Otázky, ktoré naznačujú šírku problému. Nie je našou ambíciou na všetky odpovedať. Len pripomenúť, že vo vyspelých štátoch je to fenomén, ktorému patrí budúcnosť. Úsilie, aby sa tak stalo aj na Slovensku, vyvíja i Slovenské centrum dizajnu (SCD). Centrum vzniklo v roku 1991, od júna tohto roku je jeho novou riaditeľkou Ing. arch. Ľubica Fábri.
S akými predstavami ste prišli do rozbehnutej inštitúcie?
"V predchádzajúcich rokoch Slovenské centrum dizajnu vyvíjalo úspešnú medzinárodnú spoluprácu a šírilo informácie o dizajne predovšetkým medzi odbornou verejnosťou. Mojím zámerom je, aby naša inštitúcia upriamila viac úsilia na podporu dizajnu v reálnej praxi na Slovensku. Chceme šíriť viac informácií o dobrom dizajne i do radov laickej verejnosti, získavať pre spoluprácu čoraz viac malých a stredných podnikov, pomáhať dizajnérom pri ich odbornom raste a v neposlednom rade podporiť i študentské talenty. Pravdaže, naďalej budeme udržiavať dobré kontakty so zahraničím."
V akých medzinárodných vzťahoch sa centrum pohybuje?
"SCD je jediným slovenským členom v troch najvýznamnejších celosvetových dizajnérskych organizáciách ICSID, Icograda a IFI. Medzinárodnú prestíž si získalo okrem iného vydaním Adresára dizajnérskeho vzdelávania vo svete ako spoločného projektu všetkých troch organizácií. Dobré meno nám v zahraničí šíri aj štvrťročník DeSignUm, ktorý mnohí odborníci označujú za jedno z najlepších dizajnérskych periodík v Európe. Spolupracujeme s mnohými dizajnérskymi organizáciami z celého sveta, najintenzívnejšie však s českým Design Centrom."
Dizajn je každodennou súčasťou života. Naše okolie nás však presviedča, že nie všetky predmety slúžia svojmu účelu a nie všetky sú pekné.
"Čím viac dobrého dizajnu budeme okolo seba mať, tým bude náš život krajší a plnohodnotnejší. To je však len jeden z aspektov dobrého dizajnu. Dobrý dizajn ako správne pochopený nástroj totiž pomáha aj zabezpečovať hospodársku a spoločenskú prosperitu štátu. Každá moderná krajina sa dnes usiluje lepšie uspieť v konkurencii na trhu doma i v zahraničí práve výrobkami s dobrým dizajnom od vlastných dizajnérov."
Čo chýba k tomu, aby sa dobrý dizajn uplatnil aj v slovenskom prostredí?
"Výrobcovia sa najprv musia naučiť spolupracovať s dizajnérmi a štát by ich v tom mal podporiť. Vývoj nových výrobkov totiž vyžaduje veľké investície, na ktoré mnohé malé a stredné podniky na Slovensku nemajú. Sme národ šikovných a talentovaných ľudí. Jediný rozdiel medzi nami a vyspelým priemyselným svetom je podľa mňa v tom, že sme si ešte dostatočne neuvedomili, akým obrovským kapitálom je dobrý dizajn. Nevieme ho dobre využívať. Nepoznám však dôvod, prečo by sme to nemohli zmeniť."