Občan prezident sa rozhodol, že poteší Bratislavčanov i návštevníkov hlavného mesta. Prezidentský palác bude vysvietený. Pekné, efektné, zbytočné a drahé. Kancelária prezidenta republiky bude platiť len zhruba pätinu nákladov, ktoré sa odhadujú na šesť miliónov korún. Zvyšok zaplatia súkromné firmy. Ak šéfovia Siemensov, Telenorov, Osramov a iných spoločností považujú osvetlenie úradu hlavy štátu za dôležité, nech míňajú. Napokon, platia peniazmi spoločností. Občan prezident nevytiahne 1,2 milióna korún zo svojej peňaženky, ale z rozpočtu kancelárie. Na tento rozpočet sa skladali daňami podniky i občania. Možno mali iné predstavy, možno si naivne mysleli, že krajine chýba niečo celkom iné ako svetelná šou.
Rudolf Schuster je prezidentom, nie primátorom republiky, nie je ani jeden dôvod robiť z funkcie operetu. Od prezidenta sa neočakáva skromnosť v podobe varenia na dvojplatničke, cestovania rýchlikom a osvecovania si paláca. Ak prezident republiky nie je doma v hlavnom meste, potom si zmýlil buď krajinu, alebo pozíciu. Ani tak nemusí predstierať, že šetrí, ak do Košíc cestuje vlakom, pretože je to míňanie - okrem cestovných lístkov mu totiž občania kupujú aj benzín do auta ochranky, ktorá vlak sprevádza.
Prezident R. Schuster rád pripomína svoju manažérsku skúsenosť a prehľad v problémoch ekonomiky. Celkom iste si vie spočítať, že so šestimi miliónmi korún sa nedá urobiť do sveta diera, čo nie je to isté ako vhodiť tých istých šesť miliónov do diery. Za šesť miliónov korún mohla vzniknúť aj keď skromná, ale predsa len rezidencia hlavy štátu. Za šesť miliónov pracuje 600 priemerných Slovákov celý mesiac. Za tie isté peniaze sa dali kúpiť prístroje alebo lieky, ktoré by zachránili možno niekoľko životov. Šesť miliónov korún sa dá minúť aj inak ako hlúpo.
Problém svetelného efektu nie je v sume, ale v spôsobe. Nie je jasné, či prezident chce byť osvietený alebo si chce posvietiť na spoluobčanov. V slove spoluobčania je aj v tomto prípade mimoriadne dôležitá časť spolu.
EDUARD ŽITŇANSKÝ
(Autor je reportérom týždenníka TREND a biznismagazínu DUEL)