Pri zjaveniach Ivy Bittovej v Bratislave, ktoré nastávajú vždy zhruba s polročným odstupom, už ani neprekvapuje, že vždy niečím prekvapí. Tentoraz sa moravská speváčka, skladateľka, huslistka a herečka - výnimočná postava stredoeurópskej alternatívnej scény - obklopila štvoricou hudobníkov a na pódiá (presnejšie na pódium petržalského Domu kultúry Zrkadlový háj) vkročilo s novým koncertným programom nové zoskupenie, "akustická hudobná spoločnosť Čikori". Kým na poslednej platni vystupuje Bittová s klasickým sláčikovým kvartetom, najnovšie kvarteto je až na exrockera, gitaristu Vladimíra Václavka skôr džezové. Vážnosť a hravosť, statická a pohyblivá zložka pri Čikori nie sú protikladmi, ale naopak: vhodne sa dopĺňajú. Prvé zo spomínaných párových vlastností možno pričítať skôr skupine hrajúcej vytrvalo sa opakujúce linky kontrabasu (Jaromír Honzák) a akustickej gitary za vynachádzavého sprievodu bicích nástrojov najrôznejšieho druhu (Miloš Dvořáček). Nad týmto pevným základom sa potom s ľahkosťou a eleganciou vznáša Bittovej hlas, bez problémov meniaci výrazový odtieň a striedajúci polohu tam, kde je to žiaduce. Ten je podfarbený charakteristickým husľovým partom, niekedy zdvojeným trúbkovými kantilénami (František Kučera).
Formácia Čikori, ktorej vystúpeniami teraz hlavná protagonistka na čas nahradí svoje sólové účinkovanie, kladie na prvé miesto zvuk: pestré, trblietavé, neošúchané aranžmány s citom využívajúce nástrojové možnosti. Týka sa to aj upravených starších skladieb z albumov Bílé inferno a Classic. Iva Bittová a Čikori divákom s nemalou dávkou tvorivosti namiešali žánrovo nezaraditeľný koktejl, v ktorom by sa mohli nájsť stopy toho najlepšieho z ľudovej hudby, folku, šansónu, džezu či renesančnej hudby.
SLÁVO KREKOVIČ
(Autor je hudobný publicista, redaktor kultúrneho magazínu Trištvrte revue)