BRATISLAVA (SME - dd) - Napriek tomu, že Slovenské telekomunikácie sú krátko pred privatizáciou a v záujme dosiahnutia čo najvýhodnejšej predajnej ceny pre štát by sa malo vedenie podniku starať o čo najlepšie výsledky, niektoré operácie ich manažmentu vyvolávajú značné rozpaky. Pri jednej z nich dokázala skupina zatiaľ neznámych spoločností zarobiť na úkor telekomunikácií v priebehu pár hodín 17,8 milióna korún. Išlo o nákup eurobondov Vodohospodárskej výstavby. Tieto cenné papiere nie sú nijako pochybné, otázky však vyvoláva cena, za ktorú ich telekomunikácie kupovali. Vodohospodárska výstavba tieto cenné papiere vydala za 10-tisíc eur za kus. Napriek tomu, že táto cena bola súčasťou oficiálneho prospektu cenného papiera, Slovenské telekomunikácie kúpili 900 kusov týchto cenných papierov po 10 449 eur za kus. To by nebolo nič zvláštne, ak by ich cena takto vzrástla aj na trhu. Ibaže telekomunikácie tieto cenné papiere kúpili hneď v deň ich vydania - 10. septembra 1999. A čo je ešte paradoxnejšie - zmluvu o nákupe za túto cenu podpísali už dva týždne pred ich uvedením na trh, teda v čase, keď existovala len jedna cena - 10-tisíc eur. O tom, čo toto rozhodnutie štátneho podniku znamenalo v praxi, hovorí najlepšie pohľad "sprostredkovateľov" predaja. Tí 25. augusta uzavreli zmluvu s telekomunikáciami o kúpe eurobondov po 10 449 eur za kus, 10. septembra eurobondy kúpili, okamžite ich predali telekomunikáciám a hneď za ne aj dostali peniaze. Za pár hodín tak prakticky bez práce zarobili na úkor štátneho podniku 17,8 milióna korún. A keďže mali zmluvu s telekomunikáciami podpísanú už vopred - zarobili ich úplne bez rizika. Slovenské telekomunikácie zatiaľ oficiálne stanovisko k problému nevydali. Neoficiálne však ich predstavitelia nákup za túto cenu odôvodnili faktom, že si potrebovali zabezpečiť devízovú pozíciu v eurách a táto investícia bola aj napriek vyššej nákupnej cene relatívne dobre úročená. Podľa informácií SME však boli v tom čase zhruba rovnako dobre úročené aj štátne eurobondy SR, ktoré sú navyše v prípade potreby oveľa lepšie predajné.