Motivovaní pracovníci dlhodobý potenciál firmy

Snom každého personalistu je možnosť merať motiváciu u konkrétnych ľudí. Pokiaľ by totiž vedeli na čo kto vo firme počuje a reaguje, lepšie by sa im darilo zvyšovať výkonnosť celej firmy. Skutočnosť je zatiaľ všednejšia.

Všeobecne síce manažéri vrelo súhlasia s tvrdením, že iba motivovaní zamestnanci sa stávajú dlhodobo hlavným potenciálom rozvoja celej firmy a jej konkurenčnou výhodou, ale s tým, ako vlastne motivovať, zápasí väčšina vedúcich pracovníkov neustále. Možno, že viacero z nich má tieto problémy aj z toho dôvodu, že si nepriznáva, že aj motivácia začína u nich. Žiadna motivácia nemá dlhodobejšie trvanie, pokiaľ nie je motivujúcim prvkom, ťahákom a vzorom je samotný manažment: Správaním a konaním i prejavmi lojality so stratégiou a cieľmi, ktorých plnenie vyžaduje od ostatných.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ale vráťme sa k motivácii zamestnancov. V prvom rade firma motivuje finančne - racionálnym uplatňovaním mzdovej motivácie.

Najčastejšie sa tak stáva rôzne nastavenými pomermi pevnej a pohyblivej zložky mzdy alebo systémom rôznych sociálnych výhod či bonusov, ktoré pracovník podľa daných pravidiel za svoju prácu vyberá. Ďalej do mozaiky motivácie patrí veľa nefinan-čných faktorov, ktoré, ak sú správne používané, môžu dokonca silnejšie ovplyvňovať výkon než finančné odmeny. Týkajú sa mäkkej oblasti riadenia ľudí a súvisia s uspokojovaním potrieb spojených s uznaním, so sebarealizáciou, s tvorivosťou, kariérovým rastom a vzdelávaním. K stimulujúcim činiteľom patria aj faktory súvisiace s celkovým pracovným prostredím, ako napríklad otvorená atmosféra a komunikácia v kolektíve bez tzv. politikárčenia. Pracovníci tiež oceňujú motivujúci vplyv schopnosti vedúceho dodať sebadôveru podriadenému, ktorý práve z istých dôvodov nie je schopný určitú zložitú situáciu zvládnuť, či schopnosť vedúceho poskytnúť ľuďom pri riešení úloh podporu.

SkryťVypnúť reklamu

Sem napokon patrí aj schopnosť manažéra prevziať na seba väčšiu časť zodpovednosti pri riešení zložitých krízových situáciách vo firme. K ďal-ším významným motivátorom určite patrí aj šanca ponúkaná zamestnancom aktívne sa zapojiť do riešenia problémov a úloh svojej divízie, celej firmy. Od manažmentu to však predpokladá schopnosť proaktívne viesť, iniciovať ľudí k nápadom, zlepšovateľským návrhom, nebrániť sa delegovaniu právomocí. Podstatnou časťou motivačných systémov používaných vo viacerých firmách je stanovenie cieľov, ich priebežná kontrola, vyhodnocovanie. Prax ukazuje, že vo firmách, kde existuje a je dodržovaný kódex zahŕňajúci hodnoty, symboly, vízie firmy, pravidla fungovania vzťahov medzi ľuďmi, sa lepšie dosahuje lojalita a identita ľudí s firemnými cieľmi.

SkryťVypnúť reklamu

Často sa v motivácii zabúda aj na drobné odmeny, ako je pochvala, povzbudenie a rôzne formy informovania o tom, že firma vie o dobrých zamestnancoch a náležite ich oceňuje, napríklad zaradením do zlatého jadra alebo personálnych rezerv firmy, ocenením šampiónov podniku, vyhlasovaním najlepších zamestnancov roku, píše zahraničná tlač.

K motivácii patrí ale aj manažérova schopnosť sebareflexie alebo práce s chybami a omylmi. Dokázať včas a správne kritizovať a nebáť sa byť kritizovaný, či už verejne na poradách alebo hodnotiacich pohovoroch, alebo z očí do očí, patrí k najcitlivejším a účinným oblastiam motivácie ľudí.

Uvedené množstvo motivujúcich faktorov a s nimi spojené manažérske schopnosti sú iba výpočtom. Ako však v danej organizácii s nimi pracovať, ako ich dávkovať, kedy a na čo siahnuť, aby sa motivátor neminul účinku? V tomto smere ide o záležitosť veľmi individuálnu. Každý motivačný systém je preto treba pripraviť na telo tej či onej organizácie, a to aj z hľadiska ich ekonomických možností. Zároveň ho pripravovať s vedomím, že motivácia je živá sféra, ktorá podlieha zmenám s tým, ako sa firma a okolité prostredie vyvíja, a že do motivačného systému sa bude kontinuálne zasahovať. Veľakrát sa v tomto smere skôr viac improvizuje a experimentuje, než komplexne rieši zásadné problémy. (r)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 676
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 461
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 424
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 452
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 593
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 981
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 186
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu