Internet bude tvoriť základ spoločnosti nasledujúceho storočia. Aspoň tak nejako interpretujú svoje vízie nielen ľudia podnikajúci v informačných technológiách, ale aj niektorí politici. Ale aby sa ich vízia mohla stať skutočnosťou, ľudia by museli viac dôverovať tomuto fenoménu posledných rokov. Rozvojom internetu totiž nerastie iba počet užívateľov, výrobkov predaných on-line, ale aj počet podvodov. A preto sa čoraz častejšie stáva, že ľudia, ktorí by mohli zarábať predajom prostredníctvom siete, internetu jednoducho nedôverujú. Posledné výskumy ukazujú, že iba päť percent obyvateľov Európskej únie dôveruje nákupu cez internet. Ďalšia štúdia zasa upozorňuje, že až 8 percent takto kúpeného tovaru sa k zákazníkovi nikdy nedostane. Okrem toho čoraz častejšie sa stáva, že transakcie zaplatené kreditnou kartou sú zle zaúčtované alebo že číslo kreditky zneužije niekto iný ako jej majiteľ.
V oblasti bezpečnosti internetového obchodu sú najhorúcejšou témou asi kreditné karty. Vôbec totiž nevyhovujú podmienkam elektronického obchodu. Problém vyplýva aj z nedostatočného záujmu bánk sledovať tento obchod, ako aj možnosti zneužitia čísiel kreditných kariet, ktoré sa dajú získať na internete alebo boli ukradnuté. Až 50 percent nejasností týkajúcich sa kariet vyplýva z transakcií na internete, pričom tieto tvoria iba 2 percentá platieb realizovaných kreditnými kartami. Ak zaplatíte za návštevu pornografickej stránky za niekoho iného, nie je to to najhoršie, čo sa vám môže stať. Ak však investujete do akcií spoločnosti, ktorá sa napríklad volá The next Microsoft (druhý Microsoft) môžete o niekoľko týždňov zistiť, že ste kúpili akcie neexistujúcej firmy vyrábajúcej neexistujúce výrobky. V prípade väčšej investície ide, samozrejme, aj o väčšiu stratu. Iným prípadom bolo, keď jeden "poistný agent" ponúkal na predaj životné poistky ťažko chorých ľudí, ktorí by mali onedlho zomrieť. Po tom, ako vyzbieral od 15- tisíc poisteniachtivých spoluobčanov skoro 100 miliónov dolárov, minul ich v Las Vegas. Z ťažko chorých pacientov sa pritom vykľuli mená vybrané z telefónneho zoznamu. Podobné prípady sa stali aj skúseným investorom, keďže cez internet sa nedá určiť, či ide o podvod, alebo seriózny obchod.
A čo odporúčajú príslušné regulačné úrady v prípade elektronického obchodu? Spoľahnite sa na svoj zdravý rozum. GABRIEL KÁDASI