a východoeurópskeho regiónu hľadajú na Západe svoje kľúčové trhy a partnerov, zatiaľ čo západné spoločnosti zase zhodnocujú obchodné a investičné príležitosti v postkomunistických štátoch. Vyplýva to zo štúdie poprednej konzultačnej spoločnosti Andersen Consulting. Štúdia okrem tejto už dlhší čas známej skutočnosti odkryla aj prehlbujúcu sa priepasť medzi transformujúcimi sa ekonomikami krajín, ktoré si zvolili cestu privatizácie a dynamického trhového hospodárstva, ako napríklad Poľsko, Maďarsko a Česká republika, a tými, kde bol pokrok omnoho pomalší (Bulharsko a Rumunsko). Štúdia sa zameriava na východné Nemecko a ďalších desať krajín strednej a východnej Europy vrátane Slovenska, ktoré sa uchádzajú o členstvo v Európskej únii. Výsledky prieskumu obsahujú informácie získané dopytovaním sa 578 predstaviteľov vrcholového vedenia v spoločnostiach operujúcich v reformných krajinách. Medzi inými Andersen Consulting monitoroval aj českú automobilku Škoda Auto, ktorá sa po odkúpení nemeckým koncernom Volkswagen stala jednou z najprosperujúcejších firiem. Predaj tejto firmy na najdôležitejších exportných trhoch rastie ročne o 50 percent a v súčasnosti predstavuje až 10 % českého exportu. Zmena orientácie obchodu transformujúcich sa európskych krajín z Východu na Západ sa odrazila aj na náraste ich podielu na svetových priamych zahraničných investíciách z 0,3 % v roku 1990 na súčasné štyri percentá, pričom tendencia rastie i naďalej. "Krajiny, ktoré najviac otvorili svoje ekonomiky trhovým silám, boli najúspešnejšie, čo sa týka prilákania nových investorov a tým aj zvyšovania kvality výroby," uvádza sa v správe Andersen Consulting. Vo všetkých stredo- a východeurópskych ekonomikách došlo k výraznému zvýšeniu podielu súkromného sektora na tvorbe HDP. Dokonca aj v zaostávajúcom Bulharsku sa tento podiel zvýšil z 10 na 65 percent.