V okolitých krajinách je zákonné poistenie motorových vozidiel už demonopolizované a podobný vývoj čaká aj Slovensko. Občan už nebude poistku platiť iba jednoduchým šekom, ale uzatvorí s každou poisťovňou novú zmluvu. Samotný pojem zákonné poistenie nahradí vhodnejší výraz povinne zmluvné poistenie.
Prečo má doteraz Slovenská poisťovna monopolné postavenie v zákonnom poistení motorových vozidiel? Aké kroky podniká vaša asociácia?
"Na liberalizácii zákonného poistenia zodpovednosti za škodu z prevádzky motorových vozidiel tlačia viaceré komerčné poisťovne. To podnietilo vznik pracovnej skupiny, ktorá už tri roky pracuje na vývoji tohto zákona. Dopracovali sme sa až k paragrafovému zneniu povinne zmluvného poistenia a k dôvodovej správe. Návrh zákona sme odovzdali ministerstvu financií a to ho postúpilo na Legislatívnej rade vlády. Od začiatku tohto roka to však stojí."
V čom je príčina ?
"V priebehu posledných troch rokov je vývoj rizika neúnosný. Slovenská poisťovňa ako jediný prevádzkovateľ tohto poistenia každoročne žiada od ministerstva financií úpravu sadzieb. Škodovosť sa dostáva až na hranicu 80 až 90 percent, čo je pri zohľadnení prevádzkových nákladov neúnosné."
Slovenská verejnosť očakáva, že liberalizáciou sa podstatne zvýši konkurencia a ceny sa znížia. Je to možné?
"V Českej republike sa priebežne počas posledných troch rokov poistné sadzby upravovali, až sa dostali na dvojnásobnú úroveň, ako sú dnes na Slovensku. Tie už dokážu kopírovať pribeh rizika a vykryť škodovosť. Nehovorím, že sa zdvojnásobia aj u nás, avšak zvýšenie je nevyhnutné. Pokiaľ je Slovenská poisťovňa monopolný prevádzkovateľ, tak poisťuje 100 percent vozidiel na Slovensku. V tomto prípade je ešte možné riziko vykryť. Aj tu však priebeh škodovosti a limity krytia vyžadujú zvýšenie poistného. Ani prvé dva či tri roky po uvoľnení trhu nebudú poisťovne schopné vytvoriť si dostatok rezerv aby mohli sadzby znížiť."
Z priebehu výberu poistného vyplýva, že liberalizáciu požadujú nielen poisťovne uchádzajúce sa o výber povinne zmluvného poistenia, ale aj Slovenská poisťovňa. Je to skutočne tak?
"Áno dnes sme v stave, keď s liberalizáciu súhlasí aj Slovenská poisťovňa. Momentálne však na demonopolizáciu chýba politická vôla. Nebol by to populárny krok, pretože by znamenal ešte viac peňazí z vrecák občanov. V Čechách k radikálnemu navýšeniu sadzieb nedošlo, pretože sa zvyšovali počas posledných rokov, ešte kým trval monopol štátnej poisťovne. To sa musí udiať aj u nás."
Je možné, že v priebehu roku 2000 parlament novelu zákona schváli a od roku 2001 bude trh deregulovaný?
"Vzhľadom na situáciu predpokladám demonopolizáciu až od roku 2002. To by mal byť posledný možný dátum, pretože už vyvýja tlak aj OECD a EÚ. Ak bude Slovensko prijaté do prvej skupiny uchádzačov o členstvo v EÚ, tak práce razantne pokročia. Do roku 2002 však predpokladáme postupnú úpravu sadzieb, takisto prvé dva roky po liberalizácii by malo ministerstvo financií regulovať aj minimálne sadzby tohto poistenia, pod ktoré žiadna poisťovňa nemôže ísť. Cieľom je rovnaká štartová situácia. Tak je to aj v ČR."
Aká je situácia v okolitých štátoch?
"Všade je zákonné poistenie už demonopolizované a sadzby sú nepomerne vyššie."
Na čo všetko sa vybrané peniaze používajú ?
"Väčšina na náhradu škôd. Určitá časť sa podľa zákona odvádza organizáciám, ktoré sa podieľajú na činnostiach súvisiacich so škodami. Sú to predovšetkým záchranári či požiarnici. Predpokladám, že po demonopolizácii aj v tejto oblasti vznikne väčšia konkurencia a zvýši sa kvalita poskytovaných služieb."
Ako liberalizáciu pocíti občan?
"Doteraz platí poistku jednoduchým šekom. Potom bude musieť s poisťovňou, ktorú si vyberie, uzatvoriť poistnú zmluvu. Navyše pri bezškodovom priebehu bude možné aj z povinne zmluvného poistenia poskytovať zľavy. To doteraz neexistuje."
Koľko poisťovní dostane licenciu?
"V ČR ju dostalo 11 zo 41 poisťovní. Optimálny počet na Slovensku by bol 5 až 7 poisťovní." (tk)