Je to boj, kde sa obe strany k sebe správajú ako skutoční nepriatelia - len namiesto rakiet a granátov lietajú vzduchom viac či menej skreslené informácie. V ČR teraz vysielajú dve „verejnoprávne“ televízie, vedené tímami znepriatelenými na život a na smrť. Informačná vojna sa odohráva ako na obrazovke, tak i prostredníctvom iných médií.
„Dávajte si pozor, čo poviete novinárom, pretože to môže byť zneužité proti vám,“ pripomína redaktorom jedna z vodcovských osobností vzbury Adam Komers.
Dezinformačné prestrelky
Obe strany venujú maximálnu pozornosť tomu, ako o dianí v ČT informujú ostatné médiá. Každú chvíľu príde do velína nejaká kompromitujúca informácia na Hodačovo vedenie, trebárs že Bobošíková obvoláva známych ľudí a ponúka im 80-tisíc korún mesačne a služobné auto, keď pôjdu robiť spravodajstvo do jej tímu. „Nezverejňujte to, ale preverte, aby sme otvorene nevysielali nejaké nepravdy. Čakajú na to,“ znie hneď z niekoľkých úst na pravidelnej porade.
S novou informáciou sa zaobchádza dvoma spôsobmi. Buď sa oznámi vo forme tlačovej správy alebo diskrétneho telefonátu médiám a ČTK, prípadne sa využije na výrobu reportáže vo „vlastnom“ spravodajstve.
„Bobovízia“ pomáha
vzbúrencom
Spravodajstvo zatiaľ robia dva tímy: vzbúrenci a skupina Jany Bobošíkovej. Relácie vzbúrencov sú po technickej a profesionálnej stránke kvalitnejšie, ale tendenčné a nevyvážené sú obe verzie. Tím Bobošíkovej, pre ktorý sa vžil pracovný názov „Bobovízia“ môže vďaka ochotnému prístupu českých rádiokomunikácií využívať časy dôležitých spravodajských relácií. Svoje relácie ale vyrába na piatich miestach v Prahe a vysiela z Barrandova. Nemá dostatok ľudí, a tak namiesto 25 minút udalosti trvajú len 10 minút. „Bobovízia“ musí často opakovať jednu reportáž niekoľkokrát, prípadne celé správy prehrať dvakrát za sebou ako napríklad v sobotu. Spolupráca je dobre honorovaná, 5000 až 9000 korún za príspevok. Tím riaditeľky spravodajstva Bobošíkovej používa metódy, ktoré nemajú ďaleko od hrubej manipulácie.
„Paradoxne nám tím pani Bobošíkovej pomáha, pretože veľa ľudí vidí, ako by také spravodajstvo vyzeralo pod jej vedením,“ hodnotí tieto relácie hovorca vzbúrencov Adam Komers.
Vzbúrenecké vysielanie zase často využíva emócie, ktoré sa netýkajú len klipov s obrázkami z velína, podfarbenými hudbou Louisa Amstronga, ale aj emotívnych prvkov - vrátane tzv. betlehemu zamestnancov stojacich počas vysielania za moderátorom - sa z času na čas dostanú i do spravodajstva. I keď sú ich relácie o niečo vyváženejšie a výrazne kvalitnejšie, štvrtina až polovica materiálov v každej relácii sa zaoberá situáciou v ČT. To výrazne nahráva konkurenčným staniciam Nova, Prima a TV3.
PRE SME - TOMÁŠ VLACH,
Praha