Tri tenory na štadióne sú cestou k nekultúrnosti, tvrdí poľský skladateľ Krzysztof Penderecki

Piaty ročník festivalu Melos étos otvorilo v bratislavskej Redute Credo poľského skladateľa Krzysztofa Pendereckého. Dirigoval ho jeho šesťdesiatšesťročný autor, legenda súčasnej poľskej hudby. Penderecki patrí medzi tých pár súčasných skladateľov, ktorým

sa podarilo vystúpiť z anonymity domácej scény. Za socializmu nepatril k oficiálnym autorom, väčšinu jeho symfónií a koncertov uviedli najskôr v zahraničí, až potom v Poľsku. A hoci stále žije v Krakove, jeho hudbu dnes hrajú tí najlepší v sálach všetkých kontinentov. Tento úspech spočíva podľa jeho slov práve v tom, že sa cíti slobodný, nechce robiť to, čo sa od neho čaká. "My skladatelia avantgardy šesťdesiatych rokov sme sa zriekli všetkých akordov, ktoré znejú príjemne, a melódie, pretože inak by nás nazývali zradcami. V súčasnosti sa však aj hudba musí na chvíľu zastaviť, aby našla zdroje, z ktorých bude pokračovať." Je to láskavý džentlmen, ktorý podľa vzoru poľskej šľachty zdraví dámy pobozkaním ruky. Po trinástich rokoch opäť navštívil Bratislavu a denníku SME poskytol rozhovor.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

S akými pocitmi ste sem prišli druhýkrát?

"S potešením vnímam zmenu, ktorá na Slovensku nastala. V minulosti sme sa obávali o osud vašich intelektuálov. Každý pokus o prejavenie vlastného názoru bol potlačený a zabitý už v zárodku. Bolo to skľučujúce a v umení to zanechávalo veľké následky. Dnes je cítiť zmenu, je tu sloboda zmýšľania a tvorby."

Prečo Credo?

"Credo som komponoval na objednávku Internationale Bach-Akademie v Stuttgarte a premiéru malo v júli. Potom som si povedal, že obsadením sa hodí aj pre Bratislavu. Credo malo byť pôvodne súčasťou omše, ale pri komponovaní mi časovo tak narástlo, že som sa rozhodol koncipovať ho samostatne. Myslím si, že je to najdlhšie Credo, ktoré bolo v histórii skomponované. Tradičný text nie je literárne taký inšpiratívny ako napríklad poézia nejakého autora, ale obsahovo je to výzva."

SkryťVypnúť reklamu

Máte plány so Slovenskou filharmóniou pre budúci rok. O aký projekt ide?

"Ide o objednávku Japoncov, pre EXPO 2000 v Hannoveri. Nadväzuje to na našu spoluprácu s jednou spoločnosťou v Osake, ktorá práve v Hannoveri zabezpečuje tri koncerty. Na jednom z nich odznejú v prvej polovici modlitby japonských mníchov a moje nové dielo. V druhej polovici bude hrať Slovenská filharmónia moju tretiu symfóniu. Je ešte priskoro, aby som o diele hovoril bližšie."

Ako vidíte budúcnosť umenia a kultúry v transformujúcom sa stredoeurópskom priestore?

"Čoskoro budeme v zjednotenej Európe a pre malé krajiny bude dôležité, aby si uchovali identitu. Znepokojujú ma populistické tendencie v umení, ktoré sa dostali k slovu."

Aké populistické?

SkryťVypnúť reklamu

"Organizujú sa obrovské koncerty hviezd na športových štadiónoch typu troch tenorov. Ľudia sú najskôr nadšení, lebo nevedia odhaliť manipuláciu s menovateľom peniaze."

Sám však hovoríte, že ľuďom sa to páči.

"Áno, ale tento smer ku komercii ohrozuje umenie a kultúru, aj celkovú kultúrnosť. Moja generácia ešte čítala knihy. Vyrastal som obklopený veľkou knižnicou starých rodičov a mal som veľa záujmov. Dnes sedia mladí ľudia pri internete a hľadanie informácií odsúva ich citový život na druhú koľaj. Žijú bez konceptu pre život, kultúru, identitu. Kladiem si otázku, či sa to dá zabrzdiť."

A čo súčasná hudba?

"To je iba drobný zlomok celkového diania. Znovu existuje niečo ako veža zo slonovej kosti, keď koncerty súčasnej hudby sleduje iba vyvolené publikum. V poslednom čase je v publiku výrazne viac mladých ľudí, čo je pozitívna tendencia. Hoci v globále ide len o malé percento."

SkryťVypnúť reklamu

Aký model fungovania umenia kultúry je najlepší?

"Asi ten francúzsky. Tam je kultúra v popredí obcí, štátneho záujmu a jeho zahraničnej politiky. Americký model nie je dobrý, hoci práve tam je úžasný potenciál. Rozpočet pre umenie pre celé Spojené štáty je menší ako pre mesto Berlín. A to je odstrašujúce. V Poľsku má dnes ministerstvo kultúry sedemkrát menej prostriedkov ako v minulosti. Spoliehame sa na podniky, ktoré kultúru sponzorujú, chýba však koncepcia do budúcnosti. A podpora umenia a kultúry musí mať nejakú logiku."

Čo by ste želali umeniu a kultúre do ďalšieho storočia a tisícročia?

"Želal by som si, aby ich skutočné umelecké hodnoty prežili."

VIERA POLAKOVIČOVÁ

(Autorka je muzikologička

a hudobná kritička)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 670
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 453
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 733
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 400
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 445
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 617
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 966
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 206
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu