z popredných odborníkov v tomto odbore. Sexuológ Prakáš Kothari, ktorý je na tomto poli priekopníkom, tvrdí, že keď pred 26 rokmi začínal prax v bombajskej nemocnici, v ambulantnej liečbe mal vždy len troch-štyroch pacientov, a medzi nimi nebola ani jedna žena. Dnes ich počet dosahuje prinajmenšom 100 a najmenej 10 až 15 percent z nich sú ženy, ktoré hľadajú pomoc pri sexuálnych problémoch. „So svojimi problémami sa na mňa obracajú nielen vydaté ženy, ale dokonca aj dievčatá z vysokých škôl a lesbičky,“ hovorí Kothari, ktorý je profesorom sexuológie na lekárskej fakulte.
Využití sú nielen sexuológovia, ale tiež telefónne linky poskytujúce sexuálne rady. Šilpa Merchantová, ktorá prevádzkuje takúto linku v Bombaji, hovorí, že keď sa v oznamovacích prostriedkoch objaví reklama na linku, každý deň má 80 až 90 hovorov. Normálne denne volá najmenej 25 osôb. Merchantovej linka sa špecializuje na sexuálne otázky spojené s AIDS a snaží sa šíriť informácie o tejto chorobe. Volajúcich, ktorí chcú radu o iných sexuálnych problémoch, obvykle odkážu na sexuológov. Volajúcimi sú hlavne muži, i keď je medzi nimi stále viac žien. Kothari hovorí, že ženy sa neustále sťažujú na svojich sexuálnych partnerov. „Manželia využívajú svoje ženy ako tabletky na spanie, ale tento zvyk sa teraz zmenil, prinajmenšom v mestských oblastiach. Ženy sú viac informované o orgazme a očakávajú, že muži podajú primeraný výkon. Manželky sa vyhrážajú, že odídu, ak muži nebudú brať ohľad aj na ne,“ podotýka Kothari. Túto zmenu pripisuje okrem vzdelania a ekonomickej nezávislosti žien i úlohe elektronických médií, ktoré vysielajú programy so zreteľným sexuálnym obsahom. Avšak médiá tvrdia, že ponúkajú len dráždenie, nie skutočné vedomosti, ktoré by vytvárali vedomie o otázkach spojených so sexom. Tvrdí, že napriek výraznej zmene v sexuálnych mravoch je potrebné, aby sa v krajine rozvíjala sexuálna výchova. Predovšetkým v záujme boja proti AIDS a obmedzenia rastu počtu obyvateľov, ktorý by podľa oficiálnych indických odhadov mal do mája budúceho roku dosiahnuť hranicu jednej miliardy. Podľa Kothariho je dostatok historických dôkazov, že sexuálna výchova bola v Indii rozšírená do 13. storočia. Erotické sochy a rytiny v chrámoch svedčia o otvorenosti v záležitostiach sexu. Sexuálna výchova sa ocitla v ústraní až po cudzích inváziách, keď sa na prvom mieste ocitlo prežitie a na poslednom sex. Mnohí sa v Indii sťažujú na rozkvet satelitnej televízie, ktorá podľa nich zvýšila liberálnosť tínedžerov. „Mladí sú hlboko ovplyvnení americkými programami, v ktorých ľudia nosia poburujúce šaty a všetko sa krúti okolo sexu,“ narieka nad zmenenou situáciou jeden z kritikov.
Sex pred manželstvom v Indii, zdá sa, už nie je niečím zakázaným. Zhruba 43 percent ľudí, ktorí boli zahrnutí do výskumu v juhoindickom Madráse, známom ako bašta indického stredostavovského konzervativizmu, sa k nemu priznalo a jeden z piatich ženatých alebo vydatých respondentov uviedol, že mal mimomanželský sexuálny pomer. „Sex pred manželstvom alebo dokonca mimo neho nie je dnes úchylkou. Bola by som hlúpa, keby som si myslela, že panenstvo je akýsi druh cnosti,“ hovorí študentka dillíjskej univerzity. Sociológ Sudhir Kakkar varuje, že „sexuálne postoje rozdelia spoločnosť viac než akákoľvek ideológia alebo politická línia. Liberáli a konzervatívci budú žiť spolu.“ Konzervatívci v poslednom čase vystupňovali útoky na to, čo označujú za rastúcu promiskuitu. V Bombaji, považovanom za jedno z najliberálnejších indických miest, bolo vyhlásené obmedzenie bozkávania vo verejných parkoch a zamestnávanie žien v baroch. Indickí filmoví cenzori si nabrúsili nožničky a nasmerovali ich na miesta s jednoznačne sexuálnym obsahom. Vyškrtli slovo súložiť z názvu jedného filmu a uznávaný anglický film Kráľovná Alžbeta, ktorý nakrútil indický režisér Shekhar Kapur, nemohol byť premietaný, pretože odmietol vymazanie slova „guinny“, čo je slangový výraz pre ženský sexuálny orgán. A v krajine pretrváva pocit viny a studu v súvislosti so sexualitou. V automatoch rozmiestnených v Dillí v rámci programu boja proti AIDS si pomerne málo ľudí kupuje kondómy. „Je to dobrá myšlienka, ale nemôžem použiť tento automat, keď sa na mňa pozerá toľko ľudí. Hanbím sa,“ hovorí náhodný zákazník.
Podľa muža, ktorý pri jednom z automatov predáva cigarety, ľudia automat využívajú väčšinou v noci alebo v šere. Sexuálna revolúcia zostáva na povrchu a nezapustila hlboké korene, vyhlasuje sexuológ Kothari. I keď sa zdá, že liberálna západniarska sexuálna morálka sa šíri, „indický muž si stále za manželku hľadá pannu,“ podotýka.
(ČTK)