Pretty Woman režiséra Garryho Marshalla vymrštila pred deviatimi rokmi krehkú a osudovú Juliu Robertsovú v spoločnosti Richarda Gereho na hollywoodsky Olymp. Film mal až rozprávkovo nečakaný úspech. Nevesta na úteku je pokusom zopakovať zázrak. Nie pokračovanie, nie tie isté postavy, zato tí istí Richard Gere a Julie Robertsová v takmer rovnakom príbehu. Pokus sa nemohol skončiť inak, než ako sa podobné pokusy končievajú, asi ako keď prídete na koncert legendárnej skupiny po desiatich rokoch: sú to stále vaši obľúbenci, dokonca hrajú to isté tým istým spôsobom, ale aj tak je to už iná hudba. Gereov Ike je arogantný Newyorčan, jemný človek pod povrchom cynika, novinár, ktorý si napoly vycucal z prsta príbeh o šibnutej mužožrútke zo zapadákova v štáte Maryland, čo ušla spred oltára trom ženíchom. Maggie, obeť jeho článku, sa sťažuje a ľahkomyseľného nepoctivca vyhodia. A tak ho vidíme v americkom mestečku Hale, vymaľovanom s precízne vypracovanými detailmi. Je Maggie v pätách, odhodlaný vyhrabať na ňu všetku špinu, aká sa len dá nájsť. Skamarátiť sa s bývalými ženíchmi. Získať si snúbenca. Očariť kamarátky, babičku, susedky. Všetko z nich vypáčiť. Prísť na princíp nevesty na úteku. Čoskoro zistí to, čo divák vie, ešte než si kúpi lístok: že je úžasná. Ušla zo svadby trom. Ujde aj jemu?
Motív svadby patrí medzi tradičné hollywoodske témy, ktoré v každom príbehu ponúknu čerstvý závan osudu. Belostné šaty, nervózni snúbenci, dojatí svadobčania, padajúca kytica, osudové áno verzus útek pomedzi šokované tváre. Biblia, prsteň. Bozk. Veci, na ktoré sa diváci vždy znovu budú vďačne dívať. Nikam sa nehodia tak presne, ako do romantickej komédie. Ibaže tak zručne, ako svadobnú trýzeň rozohralo Šesť svadieb a jeden pohreb, to autori scenára ani režisér Garry Marshall ani zďaleka nedokážu. Anglický príbeh po celý čas efektne balansuje medzi cynizmom a pátosom a výsledkom je romantická komédia par excellence. V príbehu utekajúcej nevesty je však všetko len sladké a nadľahčovanie vážneho dopadlo ako banalita. Pôvabná nešťastnica trpí vo vzťahoch k mužom akýmsi patologickým nedostatkom asertivity, a preto nakoniec vždy ujde. Mestečko ju síce ľúbi, ale z jej svadieb si spravilo svoj folklór. Zo scén, v ktorých sú dve hlavné hviezdy spolu osamote a navzájom sa zahŕňajú šarmom a pohľadmi, vyžaruje najväčšia umelosť. Pri všetkej hladkosti pochopíte, že toto nebude film, ktorý si zapamätáte. Chemické vzorce na naše city boli vyskúšané až príliš dobre. Omnoho živšie vystupuje vo filme malomestské okolie Maggie. Najviac zažiarila Joan Cusacková v úlohe Magginej kamarátky Peggy, ktorej Maggie s hravosťou mačaťa flirtuje s manželom. Záverečné titulky bežia na pozadí zostrihu scén z neúspešných svadieb, záberov nevesty ťahajúcej po zemi maloletého družbu v slávnostnom oblečku, ktorý sa nechce pustiť bielej vlečky, zúfalého ženícha, bežiaceho za autom, radostných výkrikov úžasu príbuzných, známych a kňazov, keď sa dozvedia správu, že Maggie sa predsa vydala. Tešia sa teda všetci vrátane neúspešných ženíchov a Ikovej exmanželky a jej súčasného manžela, v miestnej krčme vybuchuje šampanské. Takmer by sa dalo povedať, že keby trval o osemdesiat minút menej, mohol to byť vtipný film.
ANDREA PUKOVÁ