BRATISLAVA (SME - tk) - Medzinárodná pracovná skupina zložená zo zástupcov českej spoločnosti Aero Vodochody, talianskeho GEC-Marconi, kanadského Fiaru a dvoch amerických spoločností Boeing a Allied Signal, absolvovala počas minulého týždňa pracovnú návštevu Slovenska. Jej cieľom bolo navštíviť pätnásť slovenských podnikov a priamo na mieste zmapovať možnosti potenciálnej spolupráce. Podľa Adama Straňáka, viceprezidenta a generálneho riaditeľa Aera Vodochody a zároveň vedúceho pracovnej skupiny, dnes ešte nie je možné hovoriť o konkrétnych projektoch ani finančných tokoch.
Záujem Aera vychádza z pripravovaného tendra na dodávku cvičných bojových lietadiel pre slovenskú armádu. Predbežne sa o dodávky uchádza päť rôznych výrobcov. Keďže Slovensko nemá dostatok finančných prostriedkov na priamy nákup lietadiel, ako priechodná cesta ostáva dodávka formou výmenného obchodu, takzvaného off-setu. To znamená, že potenciálny záujemca o dodávku lietadiel by mal na Slovensko pritiahnuť zahraničné spoločnosti, ktoré dodajú našim podnikom technológiu na výrobu konkurencieschopných a predajných výrobkov alebo dokážu predať súčasnú slovenskú produkciu na zahraničných trhoch, čím by sa lietadlá splácali. Z toho dôvodu aj Aero Vodochody sformovalo skupinu zahraničných spoločností. Podľa A. Straňáka práve americký Boeing má s off-setovými obchodmi najväčšie skúsenosti a dnes v tejto forme výmenného obchodu realizuje dodávky za 10 miliárd dolárov.
„Z navštívených podnikov spomeniem DMD Holding Trenčín, Letecké opravovne Trenčín, softvérovú spoločnosť Virtual Reality Media, ZTS Dubnica nad Váhom, Teslu Liptovský Hrádok a iné strojárske spoločnosti. Záujem o kooperáciu s Považskými strojárňami - divíziou Leteckých motorov prejavila spoločnosť Allied Signal, ktorá jej prácu pozná z minulosti. Tu by sa spolupráca mohla začať okamžite,“ dodal Straňák.
Podľa Vojtecha Pánika, generálneho riaditeľa sekcie spracovateľského priemyslu MH SR, nie je minulotýždňová misia zahraničných pdnikateľov prvá s ktorou rokovali o výmnennom obchode. „Je však prvá, ktorá priamo navštívila slovenské podniky. Najväčšiu šancu majú strojárske podniky, ktorých produkcia súvisí s letectvom, nevylučujem však ani záujem zahraničných partnerov o rozvoj civilných programov,“ dodal. Obe strany sa zhodli na tom, že budúca súpolupráca nebude viazaná na úspech či neúspech cvičnej stíhačky L-159 v budúcom tendri. „Naopak v ďalšom kole plánujeme navštíviť mnohé iné slovenské podniky, ale aj školy a univerzity,“ dodal.