Taliansky minister zahraničného obchodu Piero Fassino (na snímke TASR) pozná Slovensko veľmi dobre. Začiatkom 90. rokov sa často stretával s predstaviteľmi slovenských komunistov, ktorí sa v procese transformácie na európsku stranu ľavicového typu do veľkej miery inšpirovali aj talianskymi skúsenosťami. Fassino - vtedy jeden z popredných zahraničnopolitických expertov talianskej Strany demokratickej ľavice (PDS) - sa neskôr stal štátnym tajomníkom v kabinete ministra zahraničných vecí Diniho, pričom jeho doménou bola práve politika voči krajinám strednej a východnej Európy. Piero Fassino navštívil Slovensko uplynulý týždeň prvý raz v novej funkcii rezortného šéfa zahraničného obchodu. To, že sa ním stal práve on, nie je náhoda: pre Taliansko sú dnes krajiny bývalého sovietskeho bloku druhým najvýznamnejším obchodným partnerom - hneď po EÚ. Na Slovensku ich priťahuje najmä Slovnaft či SPP, po prvých nesmelých pokusoch majú záujem o prienik do bankového sektora, ale aj do telekomunikácií. „Slovensko je na križovatke európskych telekomunikačných sietí, čo je pre nás veľmi zaujímavé,“ priznáva Fassino. Ako však vysvetlí fakt, že zatiaľ čo sú Taliani tretím najvýznamnejším slovenským obchodným partnerom, v objeme priamych investícií im patrí až desiata priečka? „V Taliansku významnú časť domácej produkcie tvoria malé a stredné firmy, ktoré si nemôžu dovoliť veľké priame zahraničné investície,“ tvrdí Fassino. Typickým je príklad Benátska, ktoré sa vďaka malým rodinným firmám stalo za posledných 20 rokov jedným z najbohatších regiónov Európy.
Nepodmieňuje však záujem o Slovensko aj situácia v bývalej Juhoslávii? V minulosti Talianov predsa skôr priťahoval Balkán, čo je z geografického hľadiska celkom pochopiteľné. „V žiadnom prípade. Náš záujem je systematický, talianska vláda vypracovala už na začiatku 90. rokov stratégiu, na základe ktorej sme dnes druhým najväčším obchodným partnerom celej strednej a východnej Európy, hneď po Nemecku,“ odmieta vehementne špekulácie Fassino. „Pozrite sa na reč čísel a uvidíte, že v každej z krajín regiónu je dnes Taliansko ako obchodný partner, ak nie na prvom, tak na druhom či treťom mieste.“ Premiérovi Dzurindovi počas jeho aprílovej návštevy Ríma talianski podnikatelia otvorene povedali, že pre nich je najdôležitejšie jednoduché a rýchle colné odbavovanie. Prípadné daňové prázdniny sú až na druhom mieste. Či sa niečo odvtedy zmenilo, Fassino odmietol priamo povedať - je to výlučne v kompetencii slovenskej strany. JURAJ KITTLER