Po Spojených štátoch sa obchodovanie cez internet začína prebúdzať aj na starom kontinente. Zatiaľ čo v USA táto forma biznisu expanduje už takmer dva roky, v konzervatívnej Európe sa dosiaľ výraznejšie presadiť nedokázala. Výsledky najnovšej štúdie Európa štartuje, ktorú vypracovala poradenská spoločnosť v oblasti riadenia a technológie Andersen Consulting, naznačili, že internet ako prostriedok zarábania peňazí už pochopili aj európske firmy. Rozvoj elektronického obchodu v Európe sa však neobmedzuje iba na klasické internetové spoločnosti, ale veľa vedúcich európskych firiem poskytujúcich svoje služby na globálnej sieti sú organizácie, ktoré aj napriek konzervativizmu, vyplývajúceho z dlhoročného budovania imidžu, vidia v tejto oblasti výrazné príležitosti vyšších ziskov. V minulom roku využívali európski obchodníci elektronický obchod takmer výlučne v oblasti predaja a marketingu, dnes viac ako tretina firiem využíva internet aj pri riadení subdodávok, v logistike, vo financiách a dokonca aj vo vývoji nových produktov. Deväť z desiatich európskych spoločností predpokladá, že v blízkej budúcnosti budú internet využívať pri predaji a marketingu, a asi 90 percent z nich ho bude využívať aj na riadenie subdodávok. Takmer dve tretiny respondentov z európskej podnikateľskej sféry vidia v elektronickom obchode reálnu konkurenčnú výhodu - pred rokom to bola iba polovica.
Doteraz sa najvyššie výnosy, a tým aj najväčšie ekonomické efekty elektronického obchodu, vytvárali v USA, kde e-biznis a priemysel informačných technológií vyprodukovali za posledné tri roky tretinu reálneho ekonomického rastu. Spojené štáty sú stále na špičke, no Európa ich doháňa. Vo všeobecnosti sa očakáva, že do roku 2003 dosiahne objem „virtuálneho trhu“ len v západnej Európe 430 miliárd dolárov a v celej Európe by malo byť okolo 170 miliónov užívateľov multisiete, čo je porovnateľné s odhadom pre USA. (tv)