BRATISLAVA (PRE SME - mr) - Aj 17. aukcia aukčnej spoločnosti SOGA, ktorá bola v utorok 28. septembra v Slovenskom národnom múzeu v Bratislave, potvrdila, že diela M. Galandu, M. A. Bazovského a iných majstrov slovenskej medzivojnovej moderny sú stále v centre záujmu lukratívnej zberateľskej klientely. Ani zďaleka však už nemožno hovoriť o takých cenových nárastoch ako zhruba ešte pred rokom. Záujem bol skôr o „nové tváre“, kvalitné - v rámci ich celkového diela - práce E. Gwerka a J. Flacheho, ktoré dosiahli 65 000 respektíve 145 000 Sk. Svetlým bodom celej aukcie bola aj dražba litografického cyklu M. Galandu Láska v meste, ktorý - hoci hrozila (v prípade nezáujmu) možnosť licitovania i jednotlivých listov - sa predal ako celok za 120 000 Sk, vyvolávacia cena bola 100 000 Sk. Na druhej strane práce M. Benku, K. Sokola a I. Weinera-Kráľa (treba však podotknúť, že v intenciách ich kompletného diela nie až také podstatné) sa vydražili len za vyvolávacie ceny - 210 000; 120 000; 110 000 Sk. Trvá záujem o M. A. Bazovského a všetky jeho práce si našli svojich nových majiteľov. Výberovosť slovenskeého aukcionára však rastie a niekedy sa blíži až k prieberčivosti. Dôkazom toho je, že kým často podradné diela neznámej alebo druhotriednej proveniencie „išli“, napríklad o V. Hložníka, Z. Palugyaya a J. Alexyho bol len čiastočný, respektíve nulový záujem. Rovnako J. Hálom a L. Medňanským je trh, zdá sa, už presýtený. Zvyšuje sa skôr interes o štyridsiate roky a najmä o tesne povojnovú periódu (roky 1946-49) slovenského výtvarného vývinu, ako o tom svedčí živý záujem o vtedajšie práce P. Matejku, E. Nevana a E. Zmetáka. Do centra záujmu dražiteľov - a to bol druhý najsvetlejší moment celej aukcie - sa konečne dostali práce R. Filu, maliara európskeho kontextu, a to rovnako jeho „telovky“ z 90. rokov (72 000 Sk), ako i informelové práce zo 60. rokov (68 000 Sk). Konzervatívne slovenské zberateľské auditórium zatiaľ ešte odmietlo akceptovať - je na diskusiu, či oprávnene - „zlú“ maľbu S. Filku. Po druhej platobnej prestávke väčšina dražiteľov odišla, takže záverečné dejstvo 17. aukcie aukčnej spoločnosti SOGA sa - na škodu veci - odohralo takmer pred prázdnou sálou. To spôsobilo, že z oddielov napríklad starožitných predmetov, starožitných hodín a starožitného nábytku sa nepredalo vôbec nič(!). Starostlivo pripravená ponuka aukčnej spoločnosti tak vyznela do prázdna.