nou zhodou okolností moderná žena vstúpi do nového milénia v odeve inšpirovanom práve 60. a 70. rokmi a iránskym a indickým folklórom. To si aspoň myslia talianski módni tvorcovia, ktorí tento týždeň v Miláne predvádzajú nové kolekcie na jar a leto 2000. Na milánskych mólach predviedlo svoje kolekcie konfekčných odevov asi osemdesiat návrhárov, ale celé podujatie trochu zatienila záplava fúzií a akvizícií, ktorá otriasa celou brandžou. Talianske spoločnosti číhajú na kúpy v snahe vybudovať svoje sady značiek, keďže vlna konsolidácie sa preniesla z ostatných celosvetových odvetví aj do módy. Vittorio Giulini, predseda orgánu výrobcov Moda Industria, nazval prevrat v brandži absolútnym chaosom.
„Moje návrhy čerpajú inšpiráciu z konca 70. rokov, preto sú veľmi pestré, svetlé a pritom jednoduché,“ povedal návrhár Gai Mattiolo. „Pri tvorbe módy pre nové milénium som sa často obzeral do minulosti - prevzal som primitívne prvky - zaoblené línie, zlato či iné jednoduché nápady - a spracoval som ich do modernej podoby.“ Ako prvá vystúpila v nedeľu na mólo britská modelka Stella Tennantová v priliehavých bielych šatách v midi dĺžke s ružovými bodkami veľkosti plážového balóna a s účesom v štýle afro. Kolekcii dominovali priliehavé šaty a nohavice v psychedelických farbách s geometrickými vzormi inšpirovanými obrazmi holandského abstraktného maliara Pieta Mondriana, ako vystrihnuté zo špionážnych filmov 60. rokov. Mattiolo „vzkriesil“ aj ďalší obľúbený odev 70. rokov - háčkovanú blúzku, ktorá sa objavila na móle v kombinácii s bielymi padavými nohavicami. Čo sa týka večerných šiat, klasickej čiernej vo veľkom konkurovala tmavofialová. Zlatým klincom sa stali sexi minišaty a tielka s ramienkami okolo krku zhotovené z reťazí z 18-karátového zlata, ktoré by určite pristali slávnej britskej modelke šesťdesiatych rokov Twiggy a Edie Sedgewickovej, múze amerického maliara Andyho Warhola. O nič horšie však nevyzerali ani na českej topmodelke Eve Herzigovej, ktorá uzavrela prehliadku v priliehavej zlatej kombinéze za 80 miliónov lír (takmer dva milióny korún). Plavovlasá kráska nahradila v úlohe favoritky Gaia Mattiola britskú supermodelku Naomi Campbellovú. „Naomi dosiahla štádium slávy, aké obyčajne prináleží iba herečkám a speváčkam,“ hovorí slávny módny tvorca. „Keď vystúpi na mólo, všetci sa okamžite začnú baviť o tom, s kým práve chodí a koľko zarába, a to odpútava pozornosť od modelov.“
Gucci sa vrátil ku klasike, vo svojej kolekcii sa sústredil na prepracovanú verziu legendárnych „malých čiernych šiat“. Verzia jeho návrhára Toma Forda je rovná a jednoduchá, bez zvýrazneného pása, s ružovými priesvitnými pančuchami a so sandálmi s otvorenou špičkou posiatymi bižutérnymi sklíčkami. Kabelkou sezóny je maličká taštička s retiazkovou šnúrou visiaca cez hrudník - spopularizovala ju kedysi Jacqueline Kennedyová či Liz Taylorová. Šatám nechýba prídych grafickosti a asymetrie. Okrem čiernej sa objavili zvieracie motívy, ba aj pytónová potlač. Po prehnanej luxusnosti posledných kolekcií pôsobili tieto šaty spolu s džersejovými takmer sparťansky. Giorgio Armani zavrhol svoju nadčasovú béžovú a ponúkol odvážne, experimentálne, ba priam sexy šaty s exotickými vplyvmi, pričom prevládali pastelové farby, ktoré však prešli až do odvážnych tónov - fuksiovej, citrónovej, šalviovej, ostrej modrej a hrdzavej. Rocco Barocco siahol po inšpirácii do minulosti, keď prehliadku otvoril hipíckymi patchworkovými sakami s pastelovými, dokonale zladenými minisukňami. Leitmotívom boli zvonové nohavice visiace na bokoch a ukazujúce holé brucho, ďalšími prvkami boli flitre, patchwork a čierna koža. Všadeprítomné boli indické vplyvy, no najlepšie sa k nim hodili široké háremové nohavice jasných farieb so strapcami okolo pása. REUTERS