BRATISLAVA (TASR) - Náklady na prevádzku autobusu s pohonom na zemný plyn sú v priemere o dve koruny na kilometer nižšie ako pri klasickom autobuse. V prípade, že by sa plynofikovala celá mestská hromadná doprava (MHD) v Bratislave, ušetril by Dopravný podnik Bratislava (DPB) ročne asi 60 miliónov korún, ako uviedol vedúci odboru techniky DPB Jaroslav Kováč. Pre bratislavský dopravný podnik však nepripadá do úvahy prestavba klasických autobusov, ktorá v súčasnosti stojí takmer milión korún. Jediná možnosť plynofikácie MHD v hlavnom meste je, ak by sa našiel výrobca, ktorý by bol schopný dodávať priamo autobusy s pohonom na plyn. Podľa slov J. Kováča pripadajú momentálne do úvahy český výrobca Karosa, Slovbus Nové mesto nad Váhom a lučenecký Novoplan. Jeho mestské vyhotovenie však nedosahuje požadovanú kvalitu a Slovbus nemá doteraz v ponuke autobus v mestskej verzii, aj keď jeho prímestské vyhotovenie je s cenou 3 milióny korún (bez DPH) najlacnejšie. V súčasnosti prevádzkuje DPB 542 autobusov, z toho je 298 po lehote životnosti. Inovácia MHD v Bratislave sa realizuje od vzniku samostatnej Slovenskej republiky. Za toto obdobie samostatného slovenského hospodárenia má DPB 202 nových autobusov, z toho bolo 113 dosadených v minulom roku v rámci predvolebného boja, dodal J. Kováč. Najväčšie zastúpenie v súčasnom vozovom parku má výrobca Karosa (254 vozidiel), nasleduje maďarský výrobca Ikarus (243 vozidiel) a nakoniec slovinský TamBus (45 vozidiel). Plány DPB sa v súčasnosti sústreďujú aj na vytvorenie novej vozovne v západnej časti Bratislavy, čím by sa ušetrili náklady na tzv. „jalové kilometre“, ktoré prejdú autobusy z pôvodnej vozovne z Jurajovho dvora na druhý kraj mesta, kde začínajú svoju trasu. Postavením vozovne v západnej časti mesta a prevádzkovanie aspoň šesťdesiatich autobusov by sa investície vynaložené na tieto zmeny vrátili asi o trinásť rokov, upozornil J. Kováč. Čerpacia stanica na zemný plyn v Bratislave je schopná udržať v prevádzke sto takýchto autobusov. V súčasnosti jazdí v Bratislave len jeden autobus s pohonom na plyn na linke číslo 23. Ako pripomenul J. Kováč, jazda s týmto autobusom je veľmi dobrá - autobus je menej hlučný, rozjazd a výkon motora je dostatočný. „V podstate ide len o prekonanie nedôvery k používaniu plynového pohonu autobusov v meste, ktorý má navyše veľké ekologické prednosti.“