BRATISLAVA (SME - dd) - Slovenský plynárenský priemysel (SPP), ktorý má na Slovensku postavenie prirodzeného monopolu, začal v týchto dňoch veľkú reklamnú kampaň. Nejde pritom o reklamu na produkty, ale o imidžovú kampaň. SPP totiž prostredníctvom tejto reklamy informuje o svojich sponzorských aktivitách v oblasti športu. Imidžové kampane monopolov, teda podnikov bez konkurencie, sa za predchádzajúcej vlády stali predmetom ostrej kritiky opozície aj odborníkov. Monopoly totiž cez tieto kampane nemôžu zvýšiť svoje tržby, a tak sú peniaze použité na tieto druhy reklamy neefektívnymi investíciami. V prípade SPP je napríklad zrejmé, že jeho reklama spotrebu plynu nezvýši, teda sa neprejaví ani na tržbách. Sumu, ktorú SPP vložil do tejto kampane, podnik nezverejnil. Hovorca spoločnosti Tibor Repta oznámil len toľko, že celkový objem prostriedkov vynaložených na reklamu je menej ako jedno percento z daňového základu, pričom zákon povoľuje na reklamu dávať prostriedky až do výšky troch percent. V prípade SPP, ktorý je najziskovejším podnikom na Slovensku, sa však daňový základ obyčajne pohybuje na úrovni 10 miliárd korún, takže jedno percento z neho je 100 miliónov. (Pokračovanie na 2. strane)