Deti by nám povedali, čo ich zaujíma, ale nikto sa ich nepýta, tvrdí Jana Žilčayová

Bojovníci proti televíznemu moru budú príjemne prekvapení: deti v Európe trávia pred obrazovkami stále menej času. Najviac televíziu pozerajú v Španielsku - 163 minút denne, a najmenej v Holandsku - iba 65 minút denne. Televíznym staniciam sa vypomstila .

Bojovníci proti televíznemu moru budú príjemne prekvapení: deti v Európe trávia pred obrazovkami stále menej času. Najviac televíziu pozerajú v Španielsku - 163 minút denne, a najmenej v Holandsku - iba 65 minút denne. Televíznym staniciam sa vypomstila tendencia investovať do drahých práv na športové prenosy a šetriť na detských programoch. Dieťa roku 2000, na ktoré útočí počítač, už totiž nepotrebuje tráviť čas pri ušušlaných rozprávkach s jedným-dvoma hercami tretej kategórie a jednou vypchatou sliepkou. Televízne spoločnosti budú musieť akceptovať, že detský divák spravidla rozpozná kvalitne spravený program a ten ho potom dokáže upútať, aj keby mu po izbičke pochodovali regimenty robotov. Medzinárodný festival televíznych programov pre deti a mládež Cena Dunaja (19. - 25. 9.) bude hľadať odpovede na to, aký nový model by mohol byť návratom k detskému divákovi. O niektorých z nich hovorí vedúca výberovej komisie Ceny Dunaja, filmová kritička Jana Žilčayová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa povie Cena Dunaja, každý si predstaví socialistický festival a programy ako pionierska Lastovička. V čom sa za tých posledných desať rokov festival zmenil?

„Ak poviem, že v ničom, asi by všetci zúrili. To je, ako keby ste sa spýtali, v čom sa zmenila od pádu komunizmu Slovenská televízia. Všetci vieme, že snahy nového vedenia sú obrovské, ale zhmotnený duch celých uplynulých rokov je nezničiteľný. Ako Terminátor. Ale keď hovorím, že Cena Dunaja sa nezmenila, myslím to trochu inak. Už pri jej vzniku, v roku 1971, aj keď bol festival socialistickým protipólom mníchovskému Prix Jeunesse, sa v súťaži objavili vždy veľmi kvalitné programy. Takže odhliadnuc od celej tej ideologickej pompéznosti a hesiel, bol skvelým miestom na podporovanie svetovej tvorby pre deti a mládež.“

SkryťVypnúť reklamu

Nebolo to tým, že za minulého režimu k tvorbe pre deti utekali tí najlepší tvorcovia?

„Možno. Bývalý riaditeľ Július Beňo sa snažil, aby sa na festivale predstavila najkvalitnejšia tvorba. Nakoniec, večerníčková, animovaná tvorba mala vysokú úroveň a získavala množstvo zahraničných ocenení.“

Dnes sa veľa hovorí o násilí v televízii, o tom, že si deti tykajú s internetom, strieľajú pri počítačových hrách a vo videopožičovniach žiadajú Ramba častejšie ako Krtka. Čo sa s tým dá robiť?

„Ponúknuť im niečo, čo ich zaujme viac. Všetky zakazované veci boli, sú a budú pre deti lákavé. Nemôžeme sa tváriť, že programy s násilím neexistujú. Jednosmerne poúčať alebo zakazovať je zbytočné, dôležitejšie je hovoriť. V zahraničí ich zapájajú do tvorby programov. Sú teda blízke ich mysleniu.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa to dá?

„Napríklad v Škandinávii je tvorba pre deti najdôležitejšia. Je to logické, vychovávajú si každú novú generáciu. Berú ich ako rovnocenných partnerov a tak s nimi komunikujú. Nenávidím podceňovanie divákov. Napokon, dorastajúca mládež vždy odmietne akékoľvek mentorovanie. V severských krajinách je problematika mládeže zobrazovaná bez tabuizovaných predsudkov, hovoria s nimi o všetkom, aj prostredníctvom obrazovky.“

O čom?

„Od najintímnejších a najcitlivejších problémov cez šikanovanie na školách, problémy s odlišnou sexuálnou orientáciou, drogové závislosti, depresie a samovraždy, cez telesne postihnuté až po smrteľne choré deti.“

Zaujíma mladý divák slovenských tvorcov?

„Zatiaľ som si to v našej televízii nevšimla. Mám pocit, že programy sú skôr o predstavách dospelých, aké by deti a mládež mali byť. Celá subkultúra súčasnej mládeže akoby ani neexistovala. A pritom je tu, priamo v bratislavskom Propeleri. Nakoniec, naša mládež ani nemá záujem s dospelými komunikovať. A to je chyba. Asi naša.“

SkryťVypnúť reklamu

A kde zostala tradícia dobrých rozprávok a príbehov, napríklad takých, aké robili Trnka a Jakubisko?

„Celovečerné rozprávky na festivale sú zastúpené len v kategórii nezávislých producentov. Ich počet je, samozrejme, menší a je to logické vzhľadom na situáciu v slovenskej kinematografii.“

Televízne siete, ktoré vyrábajú programy pre deti, ako Nickelodeon, Turner Internationals Cartoon Network, Fox Kids či Discovery, vysielajú takmer po celom svete. Môžu s nimi súťažiť programy, ktoré sa predstavili na Cene Dunaja?

„Niektoré, napríklad z Nickelodeonu, sa objavili aj na Cene Dunaja.“

A môžu dnes nekomerčné programy konkurovať tým komerčným?

„Môžu. Musia však zaujať detského diváka viac ako komerčné.“

Dá sa vôbec rozlíšiť hranica komerčného a nekomerčného?

SkryťVypnúť reklamu

„V podstate dá. Komerčné programy sú určené výlučne na predaj a to sa odráža na ich štruktúre. Stoja na nemenných stereotypoch, charakterových či situačných. Je presne vypočítané, kde majú udrieť na psychiku dieťaťa. Aj nekomerčné majú svoje stereotypné charaktery a situácie. Dieťa predsa musí spoznať svojich hrdinov, identifikovať sa s nimi. Ale tá nadvláda kalkulácie tam nie je.“

Ak z príbehov vykostíme všetko napínavé a vzrušujúce, čo robí najmä komerčné programy pre deti lákavými, budú ich ešte zaujímať?

„Nie, nemajú ich prečo. Deti potrebujú dynamiku. Neuchránite ich pred násilím tým, že im zakážete sa na takéto programy pozerať.“

ANDREA PUKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 676
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 461
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 424
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 452
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 593
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 981
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 186
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu