BRATISLAVA (SME - gk) - Slovenský lízingový trh zaznamenal v prvom polroku tohto roku pokles objemov novouzavretých zmlúv na 8,4 mld Sk, vyplýva zo správy Asociácie leasingových spoločností (ALS) SR. Celková hodnota lízingových zmlúv na hnuteľný majetok uzavretých za prvých šesť mesiacov tohto roku klesla na úroveň 8,37 mld Sk, čo predstavuje iba 85 percent objemu nových zmlúv z roka 1998. Najväčší pokles zaznamenal segment počítačov a kancelárskych technológií, kde objem obchodov oproti minulému roku spadol na 32 percent. Najväčšiu položku aj v prvej časti 1999 predstavovali osobné a dodávkové automobily, s ktorými sa uzavreli nové zmluvy v hodnote presahujúcej 5 mld Sk, čo však tvorí iba 90 percent objemu z roku minulého.
Na výsledkoch v lízingových obchodoch sa odrazil vo výraznej miere hospodársky vývoj krajiny, ktorý podľa ALS bol charakteristický zhoršovaním ekonomických ukazovateľov. Všetky kategórie lízingu zaznamenali pokles - okrem lodí a lietadiel, ktoré však tvoria iba zanedbateľnú položku na slovenskom trhu. Vladimír Bilčík z B.O.F. Leasing pre denník SME dodal, že na poklese sa prejavil celkový prepad investícií na Slovensku. Jedným z dôvodov oslabenia trhu je aj pokles obchodov v dôsledku nových legislatívnych úprav, ktoré vstúpili do platnosti tento rok. Zavedenie hornej hranice 550-tisíc Sk, ktorú si podnikateľ môže pri lízingu automobilov odpísať z daní, obmedzil nákup drahších aút na splátky, tvrdí Marián Slovík z SK-Auto-Leasing. Samozrejme, problémy nie sú iba na strane klientov, ale aj vysoká cena finančných zdrojov na slovenskom peňažnom trhu, môže spôsobiť, že lízingové spoločnosti nemôžu uzavrieť toľko obchodov, o koľko by bol záujem. Lízing technológií, ktorý tiež zaznamenal pokles, ešte stále dosahuje na trhu iba pomerne malé objemy. Hlavným dôvodom je opatrnosť lízingových spoločností, keďže ide o vyššie sumy ako pri autách, ktoré majú vyššie požiadavky na stabilitu klienta, povedal Ján Krišťák z LB-Leasing. Okrem toho v prípade, že klient prestane platiť, spoločnosť má oveľa väčšie problémy s odobratím a s následným predajom strojových zariadení ako automobilu. V druhej polovici tohto roka by sa na predaji automobilov na splátky malo odraziť zavedenie dovoznej prirážky, ktorá spôsobí ďalší pokles v predajoch vozidiel, povedal M. Slovík. Ako dodal, situáciu by sa trochu mohla zlepšiť koncom roka, keď predajnosť automobilov stúpa.