BRATISLAVA (SME - tv) - Tohtoročné zavedenie spoločnej európskej meny malo v súvislosti s úplným otvorením trhov v krajinách eurozóny za následok drastické zníženie cien dámskej i pánskej konfekcie, v dôsledku čoho sa rapídne zvýšil i dopyt po týchto výrobkoch. Makyta, a. s. Púchov, na začiatku roka vygradovala svoje exportné aktivity, a tak realizovala značnú časť svojho predaja práve na týchto trhoch. „V exporte nám do veľkej miery pomohlo i oslabenie kurzu koruny. Naše výrobné náklady (v korunách, pozn. redakcie) zostali takmer rovnaké, no po prepočítaní tržieb z predaja v zahraničí do korún náš zisk rástol,“ uviedol generálny riaditeľ Makyty Marián Vidoman. Na druhej strane však pripustil, že na tuzemskom trhu zaznamenal podnik nižší objem predaja v súvislosti so znížením kúpyschopnosti domáceho obyvateľstva. Celkový polročný predaj medziročne poklesol o 2,5 percenta na 408,6 milióna Sk. Predaj na Slovensku sa na ňom podieľal iba 29 percentami (54,7 mil. Sk). Export smeroval predovšetkým do Nemecka (20 % produkcie), Rakúska (16 %) a Talianska (12 %). Na americký trh bolo určených 5 % produkcie. Makyta Púchov sa zaoberá odevnou výrobu, ktorá tvorí až 89 percent jej celkovej produkcie. Spoločnosť je najväčším slovenským výrobcom dámskeho vrchného ošatenia, pričom pánska konfekcia je iba doplnkovou výrobou. Pred piatimi rokmi začal podnik v spolupráci s rakúskou firmou EYBL realizovať projekt výroby autopoťahov pre automobilky Audi, Volkswagen a KIA v Závode technickej konfekcie v Púchove. Táto činnosť tvorí 10 percent celkovej výroby a na celkovej zamestnanosti sa podieľa 17 percentami. Okrem toho šije Makyta vo svojom ružomberskom závode kožené poťahy pre francúzsku automobilku Renault. Spoločnosť zamestnáva asi 3460 pracovníkov, ktorých priemerná mesačná mzda sa pohybuje na úrovni približne 6600 korún. „Zamestanecký stav neznižujeme, naopak, stále prijímame nových kvalifikovaných ľudí“ dodal M. Vidoman.