Sydney rok pred olympijskými hrami: pozvánky a najväčší odznakový festival

Včera si v austrálskom Sydney pripomenuli, že presne o rok bude slávnostné otvorenie Hier XXVII. olympiády. Hoci futbalové súťaže OH dostanú zelenú už 13. septembra 2000 (Melbourne, Canberra, Brisbane a Adelaide), oficiálne včera oslavovali rok pred ...

Včera si v austrálskom Sydney pripomenuli, že presne o rok bude slávnostné otvorenie Hier XXVII. olympiády. Hoci futbalové súťaže OH dostanú zelenú už 13. septembra 2000 (Melbourne, Canberra, Brisbane a Adelaide), oficiálne včera oslavovali rok pred udalosťou. V sydneyskom zálive Darling Harbour, ale vlastne po celom meste naplánovali šou, ktorá vyvrcholila nočným ohňostrojom.

Postupne pustili do predaja bronzový, strieborný a zlatý odznak Sydney 2000 a všade vôkol odznakového múzea a na Cockle Bay rozložili vyše sto stolov na najväčší odznakový festival v histórii (prišlo 50 renomovaných odznakových firiem z celého sveta a vystavovali rozmermi najväčší odznak zemegule). Po bezplatných raňajkách pre prítomných na ulici predviedli domáce športové hviezdy ukážky v zápasení, boxe, vzpieraní, džude, volejbale a šerme, súťažilo sa o najrýchlejšie oblečenie zlatozelených (austrálskych) ponožiek, uskutočnila sa dražba olympijských umeleckých predmetov a nepretržite hrali rôzne kapely. O 19.00 h sa v priamom prenose na veľkej obrazovke objavil telemost so sídlom MOV v Lausanne, kde vypísali a poslali pozvánky na OH 2000 v Sydney do zvyšných 199 členských krajín MOV. Pozvánka príde aj na Slovensko pre SOV. V Lausanne s príhovorom vystúpil výkonný riaditeľ MOV Francois Carrard, predseda Juan A. Samaranch a minister OH Michael Knight. Na tradičný akt pozvali do sídla MOV sedem krajín - domáce Švajčiarsko, Austráliu, USA (posledný hostiteľ OH), Japonsko (posledný hostiteľ ZOH), Grécko (zakladateľ OH), JAR (zástupca Afriky) a Palau (nový členský štát MOV).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Austrálčania už žijú olympiádou. Štatistický úrad upozorňuje na najnižší obrat v obchode v histórii za mesiac júl - august, spôsobený hromadným objednávaním vstupeniek na OH a uťahovaním opaskov v rodinách. Domáci sú nahnevaní na IAAF, lebo atléti pod vedením svojho impresária Prima Nebiola chcú drasticky zmeniť termíny pretekov a tí, čo si objednali vstupenky na najatraktívnejšie finále (400 m s Cathy Freemanovou, 100 m šprint ap.), dostali bolenie hlavy. Organizačný výbor rozkrútil nábor pracovných síl, veď potrebuje 110 000 ľudí (2500 profesionálov, 65-tisíc na krátky úväzok a 42 500 dobrovoľníkov). Prihlasujú sa aj sydneyské rodiny ochotné ubytovať po dvoch príbuzných každého športovca (účastníci majú nárok na osem dní bezplatného pobytu dvoch najbližších, austrálske rodiny pre nich zabezpečia dopravu, nocľah i raňajky). Hľadá sa 10 000 bežcov s olympijským ohňom vo veku od 12 rokov. Pochodeň zapália v Olympii 12. mája 2000 a na austrálsku pôdu dorazí 8. júna na aborigénsku horu Uluru. Finišujú práce s výstavbou, obrovský úspech zožalo nedávne otvorenie Superdomu (kapacita 21 000 miest) na basketbal a gymnastiku. Za rok sa uskutoční až 32 testov v rôznych športoch a každý odhaľuje menšie či väčšie nedostatky v organizačnej práci. V Sydney už astronomicky stúpajú ceny za služby a miestni pracovníci si vymohli na šesť týždňov pred, počas a po OH zvýšenie platov až o 300 percent. Týka sa to obchodu, dopravy, upratovania, reštaurácií a hotelov, ale aj zdravotníkov, hasičov a policajtov. Napriek škandálom a negatívnym ohlasom v tlači sa už znova dvíha eufória najmä vďaka silnej propagande riadenej vládou a finančnou oligarchiou zainteresovanou v olympijskom biznise. Chýba ešte 140 miliónov dolárov zo sponzorských sľubov. SOCOG niečo ušetril krátením výdavkov a obmedzením vlastného pohodlia, ale veľmi nádejne pokračuje predaj vstupeniek do zahraničia (319 000 žiadostí o lístky v hodnote 343 miliónov dolárov). V Sydney sa najviac hovorí o problematike života počas OH (sťahovanie firiem, čistenie od kriminálnych živlov vrátane prostitúcie, hluk a stres), o peniazoch, o zemetraseniach, politickej situácii (napätie s Indonéziou, nebezpečenstvá v Rusku, Kosove, na Blízkom východe) a jej dôsledkoch, o počítačovom chrobáku 2000 a až kdesi na konci trčí šport, ktorý by mal vlastne dominovať, ale slovo dostane zrejme len medzi 13. septembrom a 1. októbrom 2000…

SkryťVypnúť reklamu

ANDREJ BUČKO, Melbourne

(Autor je stálym

spolupracovníkom SME)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 676
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 461
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 424
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 452
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 593
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 981
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 186
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu