v spísali petíciu, argumentovali v nej za zrušenie prejazdu kamiónov cez toto územie, zhoršujúcim sa stavom vozovky, ohrozením bezpečnosti obyvateľov osád a v neposlednom rade aj negatívnymi vplyvmi na prírodu Tatranského národného parku. Veď kým napríklad v roku 1993 prešlo mesačne cez hranice tridsať kamiónov, o štyri roky už colníci denne vybavovali 170. Nárast počtu kamiónov prechádzajúcich cez územie národného parku sa nezastavil, vlani v júni ich spomínanou oblasťou prešlo 1700, tento rok v rovnakom období o vyše tisícku viac. „Potešilo nás, keď vyšlo v roku 1998 nariadenie vlády o veľkom územnom celku Prešovského kraja. V nariadení sa jednoznačne hovorí o vylúčení kamiónovej dopravy cez tento hraničný priechod, prechádzať ním môžu len nákladné autá do tri a pol tony. Napriek tomu kamióny cez Lysú Poľanu jazdia ďalej,“ povedal Ladislav Budzák, starosta obce Ždiar. Podľa jeho slov by úplne stačilo, keby boli osadené dopravné značky so zákazom vjazdu kamiónov aspoň v úseku Spišská Belá - Javorina. Aj riaditeľ Colného úradu v Poprade Štefan Olekšák uznáva argumenty Tatrancov, dodáva tiež, že spomínaný hraničný priechod podmienkam kamiónovej dopravy nevyhovuje. „Je pravda, že nariadenie vlády jednoznačne zakazuje kamiónovú dopravu na priechode Tatranská Javorina - Lysá Poľana, zároveň však platí medzinárodná zmluva s Poľskom a tá má vyššiu právnu silu. Preto sa snažíme spoločne s poľskými partnermi hľadať alternatívu. Podspády, ktoré navrhujú Poliaci, nám však nevyhovujú, opäť by kamióny prechádzali územím národného parku. Uvažujeme ešte o ďalších možnostiach, ktoré by boli prijateľné pre obe strany,“ dodal Š. Olekšák. Na odklon tranzitnej kamiónovej dopravy na iné cestné ťahy do Poľska si teda Tatranci ešte počkajú. Výsledkom toho čakania však môžu byť neúmerne vysoké náklady na opravu zničenej cesty, znižovanie záujmu turistov o túto časť Vysokých Tatier, hlukom a exhalátmi narušená príroda a v neposlednom rade nadšení nebudú ani pacienti kúpeľného centra v Tatranskej Kotline, kde si liečia choroby dýchacích ciest. Nehovoriac o ohrození cestnej premávky. Prejazd kamiónov cez sedlo Prístup zvlášť v zimnom období nielen brzdí plynulosť dopravy, ale neraz vytvára vážne dopravné kolízie.