BRATISLAVA (SME - tk) - Dnešný protest slovenských cestných dopravcov proti novele zákona o správnych poplatkoch prichádza podľa Roberta Domčeka, generálneho riaditeľa združenia Česmad Slovakia, po vyčerpaní všetkých zákonných možností. Zákon prijala Národná rada SR už 30. augusta, pričom dopravcovia vzápätí poslali prezidentovi Rudolfovi Schusterovi list so žiadosťou, aby ho vrátil na opätovné prerokovanie parlamentu. „Protestujeme proti právnej norme, ktorá je v dnešnej podobe nelogická a zákonite povedie k zhoršeniu už aj tak kritickej situácie dopravcov. Dopravcovia síce počítali v tomto roku s nulovou rentabilitou či so zhoršením hospodárenia, no cestná doprava sa dnes dostáva do situácie, keď nebude schopný prežiť celý sektor. Do 15. septembra, keď novela vstúpi do platnosti, ukončí činnosť asi 10 percent dopravcov,“ dodal R. Domček. V daňovej a fiskálnej oblasti požadujú dopravcovia 12-mesačné moratórium na zvyšovanie cestnej dane, o ktorej uvažuje ministerstvo financií od budúceho roka. Dnešná cestná daň platená ročne na 1 kamión predstavuje priemerne 40- až 41-tis. Sk, po jej zvýšení by to bolo 52- až 53-tis. Sk. Doteraz platí, že cestná daň tvorí nákladovú položku znižujúcu daňový základ, ministerka financií však pripustila, že v budúcnosti, ak daň rozšíria na všetkých majiteľov dopravných prostriedkov (aj na nepodnikateľov), by to tak nemuselo byť. Žiadajú aj zavedenie 50-percentnej úľavy na cestnú daň pre jazdné súpravy spĺňajúce ekologické požiadavky, zrušenie správnych poplatkov za prepravné povolenia, úpravu metodiky na určovanie finančnej spoľahlivosti pri započítavaní hodnoty vozidiel starších ako 4 roky a úpravu hodnoty spotrebnej dane na naftu, ktorá by nemala prekročiť 80 % spotrebnej dane na benzín. Dopravcovia trvajú aj na obnovení spolupráce s rezortom dopravy a Česmadom Slovakia, v budúcnosti chcú pripomienkovať návrhy legislatívnych úprav týkajúcich sa cestnej dopravy, reguláciu treťoštátnych prepráv z územia Slovenska a iné. Podľa schválenej novely budú jednorazové správne poplatky pri cestách do susedných krajín od 200 do 500 Sk. Preprava do ČR a Poľska bude od nich oslobodená. Pri preprave cez viac štátnych hraníc budú dopravcovia potrebovať treťoštátne povolenie za 1000 Sk. Trvalé povolenia budú stáť 5- až 25-tis. Sk. Majitelia najväčších dopravných spoločností prevádzkujúcich až 120 kamiónov vypočítali takto vzniknuté dodatočné náklady na 8 mil. Sk.