politiku voči mladým ľuďom, už ani skupina najmladších konzumentov, to znamená od 4 do 14 rokov, nie ochotná minúť svoje peniaze len tak na hocičo. A rozdiel je aj v tom, že disponibilný kapitál, ktorým hýbu tieto deti, už nie je pre producentov tých výrobkov, ktoré túto vekovú skupinu najviac zaujímajú, bezvýznamný. Okrem toho dospelý jedinec si kúpi nejakú tú sladkosť v priemere raz za deň. Na druhej strane dieťa je ochotné minúť svoje vreckové na čokoládu alebo keks pri každej vhodnej príležitosti. A tých nie je denne až tak málo. Prieskum spotrebiteľského správania medzi deťmi vo Veľkej Británii vo veku od 4 do 14 rokov ukázal, že jedno priemerné britské dieťa minie iba na čokolády asi 100 libier ročne. Jeho vreckové, ktoré „pravdepodobne“ dostane od rodičov, predstavuje asi 130 libier ročne. To znamená, že tieto deti za týždeň dostanú v priemere 2,5 libry, čo z celoročného hľadiska predstavuje trh s kúpnou silou asi 1,5 mld libier. Táto suma nezahŕňa nákupy rodičov pre svoje ratolesti. Okrem toho až 60 percent impulzívnych nákupov v potravinách robia deti alebo rodičia pre svojich potomkov.
Okrem toho, že financie, ktorými disponujú najmenší, rastú, aj ich spotrebiteľské správanie sa mení. Kým pred pár rokmi by boli deti ochotné kúpiť hocijakú sladkosť, teraz od svojej investície očakávajú viac. Už nechcú iba uspokojiť svoju chuť na niečo sladké, ale aby s tým bola spojená aj nejaká forma zábavy. Deti očakávajú, že keď minú „svoje ťažko zarobené peniaze“, dostanú za to aj niečo navyše. Napríklad figúrku v sieti rýchleho občerstvenia, nalepku v balíčku cukríkov s výjavom z nejakého filmu práve premietaného v kinách. Výrobcovia sa však práve pre tento trend dostávajú pod veľký tlak. Ak deti dostanú spolu so sladkosťou aj niečo navyše, budú nabudúce očakávať ešte niečo viac. Producenti sa preto budú musieť viac snažiť a prichádzať so stále novými nápadmi, aby si udržali svoj podiel na trhu. Ak si však táto generácia zvykne na trh dynamicky sa prispôsobujúci jej rastúcim požiadavkám, tieto návyky jej ostanú aj v dospelom veku. GABRIEL KÁDASI