BRATISLAVA (SME - maj) - Trolejbusová doprava patrí tak ako autobusy či električky ku koloritu hlavného mesta. Ľuďom ponáhľajúcim sa každý deň do a z roboty určite ani nenapadne, že tieto dopravné prostriedky brázdia rozbité cesty Bratislavy už rovných deväťdesiat rokov. Pri tejto príležitosti si Dopravný podnik Bratislava povedal, že takú udalosť treba poriadne osláviť, a tak sa zajtra vráti hlavné mesto do starých čias, konkrétne do roku 1909, keď sa v Bratislave objavili prvé trolejbusy. Program osláv začne o 12.00 h na Námestí SNP. Pre Bratislavčanov je pripravená výstava historických vozidiel mestskej hromadnej dopravy, v ktorých sa budú môcť zdarma povoziť. Organizátori prichystali kultúrny program, vystúpi napríklad folklórny súbor Dopravár alebo deti zo Základnej umeleckej školy E. Suchoňa. Prvé trolejbusy, ktoré si oproti hlučným a ovzdušie dostatočne znečisťujúcim autobusom zaslúžia právom označenie ekologický dopravný prostriedok, však vyzerali úplne ináč ako tie, na ktoré sme dnes zvyknutí. Namiesto pneumatík boli len obruče z plnej pryže. Priestor určený pre cestujúcich bola vlastne drevená skriňa postavená na ráme podvozku. Vtedajšie bratislavské vozy boli veľmi elegantné, s lakovaním v kombinácii svetlošedej a bielej s veľkými monogramami výrobnej spoločnosti, ktoré boli v zlatom prevedení. V lete sa využíval tzv. letný typ vozidiel - otvorený trolejbus s miestami na sedenie. Cestujúcich pred nepriaznivým počasím chránili zvinovacie plachty. Okrem letných trolejbusov, ktoré jazdili po meste štyri, boli v prevádzke aj dva zatvorené trolejbusy určené hlavne na obdobie zlého počasia a zimné mesiace. Keďže sa uvažovalo aj s prepravou nákladov do Rothovej a Kuhmayerovej továrne, bol objednaný aj nákladný trolejbus. V ňom sa pohodlne odviezlo šestnásť osôb a ďalších deväť ľudí mohlo stáť. Historické vozy sa pohybovali po Bratislave takmer šesť rokov. Začiatkom roku 1915 však premávku trolejbusov museli zastaviť, pretože do štátnej pokladnice nepriniesli toľko peňazí, koľko sa očakávalo a dopravná spoločnosť bola zrušená so stratou. Znovuoživenie trolejbusovej dopravy nastalo v roku 1939, keď sa Bratislava stala hlavným mestom slovenského štátu. Prvá linka s označením M viedla od Národného divadla okolo Reduty cez Grösslingovú, Karadžičovu, Legionársku, Račianske mýto, Šancovú ulicu na Hlavnu stanicu. S jedinou prestávkou počas druhej svetovej vojny zostali trolejbusy v hlavnom meste až do dnes. Oproti autobusovej doprave má totiž trolejbus niekoľko výhod - neznečisťuje životné prostredie v takom rozsahu, je menej hlučný a nemá problémy dostať sa do takých kopcovitých oblastí ako napr. na Kolibu. Pri príležitosti osláv budú zmenené aj niektoré linky MHD. Električková linka 1 bude premávať po obchádzkovej trase - Hlavná stanica-Obchodná-tunel-Nábr. arm. gen. L. Svobodu-Karlova Ves-Dúbravka. Linka č. 6 bude jazdiť v smere zo Železničnej stanice Nové Mesto, z Obchodnej pokračuje cez tunel-Nábr. arm. gen. L. Svobodu-Vajanského nábr.-Šafárikovo a Kamenné nám. na Špitálsku, kde sa napojí na svoju trasu naspäť na stanicu Nové Mesto. V centre mesta budú premávať historické električky a trolejbusy od 10.00 h do 18.00 h. Mimoriadna trolejbusová linka 90 bude premávať počas celého víkendu po trase Búdková-Mudroňova-Zámocká-Palisády-Hodžovo nám.-Kollárovo nám.-Mickiewiczova-Ul. 29. augusta-Autobusová stanica Mlynské nivy a späť.