Aké sú jednotlivé etapy transformácie ŽSR z časového aj vecného hľadiska ? Koľko to bude stáť ?
„Schválili sme finančný model na sedem rokov. Transformácia môže trvať aj dlhšie. V budúcom roku, sa musia vykonať legislatívne zmeny, ktoré umožnia prechod ŽSR zo súčasného štátneho podniku na akciovú spoločnosť so 100-percentnou účasťou štátu. Bude nasledovať zmena vnútornej štruktúry, to znamená vznik samostatných spoločností, ktoré budú hospodáriť minimálne v troch oblastiach. Prvá je oblasť železničnej infraštruktúry, ktorú nie je možné privatizovať. Druhá spoločnosť bude prevádzkovať nákladnú dopravu a tretia spoločnosť bude zabezpečovať osobnú prepravu. Vzniknú relatívne samostatné celky, ktoré však ostanú súčasťou ŽSR.“
Na čo použijú železnice nedávno získaný úver 200 mil. euro ?
„Zatiaľ bola realizovaná tranža 120 mil. euro, tá sa v plnej miere použije na reštrukturalizáciu úverového portfólia. Krátkodobé dlhy transformujeme na dlhodobé. Je to úver na 15 rokov s odkladom splácania istiny na 5 rokov. Druhá tranža by mala prísť v prvom polroku budúceho roku a použijeme ju na rozvojové programy.“
Kedy pocítia aj občania rast úrovne v železničnej preprave ? Kedy budú vlaky čisté a stanice bezpečné ?
„Sú potrebné zásadné kroky. Je to otázka financií. Pracujeme na tom.“
TOMÁŠ KUČA