Ako sa vyvíjal sektor strojárskeho priemyslu v prvom polroku 1999?
Polrok ešte nie je vyhodnotený, avšak prvý štvrťrok sa z hľadiska výkonových parametrov ukazuje ako veľmi nádejný a pozitívny. Zisk za prvý štvrťrok bol viac ako jedna milarda korún, čo je v porovnaní s takmer desaťmiliardovou stratou na konci minulého roka takmer neuveriteľné.
Čo spôsobilo tento zvrat?
V prvom rade násilná redukcia nákladov. Pohľadávky a záväzky opäť rástli velmi rýchlym tempom. To znamená, že rast sa pripísal na konto objednávok a záväzkov firiem, ktoré ešte nie sú zaplatené. V oblasti výkonu, zisku a rentability sú čísla perfektné, ale z hľadiska bilancie je to presne naopak. Nožnice záväzkov a neplatenia sa neustále roztvárajú. Rýchlejšie ako doteraz.
Aké riešenie navrhuje zväz strojárskeho priemyslu ?
Je to jednoduché. Vláda pracuje na programe finančnej reštrukturalizácie priemyslu v súvislosti s ozdravením bankového sektora. Žiadne iné riešenie nateraz neexistuje. Iba zastaviť prepad narastania zadlženosti, ktorý je dnes v mnohých prípadoch už len účtovný a úplne nezmyselný.
To znamená, že aj vy považujete kontinuálnu reštrukturalizáciu bankového a hospodárskeho sektora za východiskovú cestu ?
Samozrejme, bez toho sa nedá urobiť nič, iba skrachovať. Ďalšie riešenie je padnúť na dno a začať znova. Ale to asi nikto nechce.
Ako dokázali strojárske podniky urobiť takú rapídnu redukciu nákladov? Ktorých kapitol sa to najviac dotklo?
Mnohé podniky boli jednoducho donútené zrušiť nerentabilné časti výrob. Viaceré výroby boli vylúčené a zastavené. Nie je to spôsobené reálnym rastom produktivity práce. Okrem Volkswagenu, ktorý dnes robí polovicu výkonov slovenského strojárstva.
V akom stave je prísun priamych zahraničných investícií do strojárstva ?
Je ich veľmi málo, takmer zanedbateľné číslo.
Nastáva podľa vás obrat vo zvyšovaní exportnej schopnosti slovenských výrobkov ?
Nemyslím, že sa tu za posledného polroka udialo niečo zázračné. Export dnes potrebuje prefinancovanie výroby. Financie chýbajú stále viac, čo zapríčiňuje aj ďalší pokles exportnej schopnosti. Veľmi výrazne a negatívne ju ovplyvnila situácia v Lodeniciach Komárno, kde je výpadok niekoľko desiatok miliónov korún. V strojárstve sú potrebné najmä jednoročné peniaze a tých je stále menej. V tomto nie som optimista.
TOMÁŠ KUČA